När man har nya slides låter det lite märkligt då?

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
De kan låta bakifrån slides också så jag slipar av bakkanten i ca 30graders lutning bakåt och ganska mycket så inte stålskona hugger tag i slidesen vid backning. Och längden bakåt kapar jag jämt skägg med glidskenorna, Jag har aldrig ört ett ljud från slidsen med den typen av kapning slipning. Fram slipar man såklart slidsen så de går jämt med nosskydden.
Jag kollade ordentligt igår på snedkapen längst bak på slidsen och fram vid nosskydden. Fram såg det inte direkt konstigt ut, men bak ser man slitage genom mattfönstren. Ur minnet (testade inte igår) så lät ri ri ri-ljudet mer när jag körde mattan åt ena hållet än det andra. Jag har inte hört ljudet under körning.

Här är några bilder från igår:
2980629807298082980929810
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De ser normalt ut. Ska va att de hakar i lite längst bak när mattskona släpper slidesen. Du kan fasa av lite mer bak på slidsen närast mot mattan om du förstår. De går om du kilar ner mattan med något och tar en trärasp du får ev släppa spänningen på mattan. Eller så kör du bara för de sliter till sig själv.
 

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
De ser normalt ut. Ska va att de hakar i lite längst bak när mattskona släpper slidesen. Du kan fasa av lite mer bak på slidsen närast mot mattan om du förstår. De går om du kilar ner mattan med något och tar en trärasp du får ev släppa spänningen på mattan. Eller så kör du bara för de sliter till sig själv.
Tack för svar! Då slipar jag nog ned slidsen lite bak, jag ska ändå byta ett vändhjul som fick en liten sten i sig.
– Det vändhjulet thinnertvättade jag och limmade med ett kylslanglim (väldigt likt Biltemas BT Multibond), och tejpade tre varv pvc-tape på slitbanan. Syns inte en skråma på tejpen efter 6 mil, helt otroligt. :) Men bör bytas.