När brukar första turen bli för er?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Som rubriken lyder, när brukar ni kunna göra jungfruturen för säsongen? Och var nånstans i landet är det?

I mitt fall så brukar det bli runt jul. Förrförra året var det faktiskt på själva julafton, i fjol så blev jungfruturen 12'e december. Jag bor strax utanför Strömsund i Jämtland.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Brukar boka helgen närmast lucia varje år, vars det blir varierar beroende på snömängd. Hemavan har väl varit bra sista 2 åren
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Beror på, första riktiga turerna brukar bli i början eller mitten av december, dock så kan det bli nån kilometers körning runt skoterns dag dom gånger det kommit nån flinga.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för svaren såhär långt, roligt att få lite känn på hur pass "fel" man bor.
Kom på en följdfråga, Hur pass mycket snö är det när ni börjar säsongen? Själv brukar det var runt 35 - 50 cm just där jag bor, men efter ca 15km västlig körning brukar det börja öka i djup. Och Efter ca 3 mil så brukar det var 70 - 100 cm vid samma tidpunkt.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Förförra året va de helgen innan jul på +1m snö. Inte så kul å köra första turen när man är övertaggad om de är lite snö. Kan lätt bli en olycka :p
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Förförra året va de helgen innan jul på +1m snö. Inte så kul å köra första turen när man är övertaggad om de är lite snö. Kan lätt bli en olycka :p
Väldigt sant! Men svårt att låta bli ibland..... Man får ändå ta det lugnt då för att undvika markskador.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
I mellandagarna brukar det bli, någonstans i dalafjällen. Förra året blev det 21a Januari på 3 dm kallsnö! Usch vad surt! Hoppas att man aldrig behöver uppleva en så kass vinter igen!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Oftast i slutet på Oktober. Första fjällturen runt den 10 November men då får man välja rutter som går över torr backe. Det är svårt att färdas överallt pga att isarna är osäkra.
Så pass tidigt? Får man fråga i vilken trakt? Inte så lite avundsjuk man blir. =)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Så pass tidigt? Får man fråga i vilken trakt? Inte så lite avundsjuk man blir. =)
Inte så mycket att vara avundsjuk på då man kör sakta för att inte panga i sten och att man är begränsad för alla vattendrag. Det är inte som att köra skoter i Mars månad då man kan färdas överallt. Men visst skönt att komma ut lite & är från Kiruna kommun
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Inte så mycket att vara avundsjuk på då man kör sakta för att inte panga i sten och att man är begränsad för alla vattendrag. Det är inte som att köra skoter i Mars månad då man kan färdas överallt. Men visst skönt att komma ut lite & är från Kiruna kommun
Mnjao...... Fast....erh.... Det du har i slutet på okt har jag i slutet på dec..... Förutom att isarna oftast ligger här då. Så nog är jag avundsjuk alltid. Spec i år när jag för första gången i mitt liv har en flångny maskin i garaget... Haha! :)