Myten om 440?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Efter att ha spenderat större delen av helgen i att läsa trådar om alla olika 440-motorer som finns är jag ärligt talat matt.
Alla lovordar 440, men oftast är det bara deras underbara chassin som tål mängder med stryk och aldrig ger vika!
Och så kommer det...I VARJE TRÅD....den där som skriver "köp en 600 eller 800 istället, 440 skär bara"

Personligen tror jag att det är handhavande fel i 9 fall av 10.
En 440 KRÄVER mer kärlek än vad 6-7-800 gör. Det är väl något vi alla skoterintresserade vet?

Jag menar, det plockas ut nästan lika mycket effekt ur en 440 som i en 600.
Det är ju givet att dom motorerna tuktas mer.

Så, era erfarenheter av 440 tack.
Är det så att de skär, eller har ni med det underhåll den kräver, fått eran 440 att gå som ett spjut och hållit under tiden ni haft den?

Är denna myt sanning? Eller kan vi här på forumet konstatera att det mest bara är bullshit?

Tack för svar.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Det är nog rätt olika mellan tillverkarna men också mellan årsmodellerna.
Exempelvis -03 -04 Rotax 440 går inte en millimeter kortare mellan kolvbytena än deras 6-800 från samma period.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Största anledningen att välja 600/800 istället för 440 är ju att du inte behöver gasa så förbannat. En 440 i djupsnö får ju hålla stumt konstant ungefär.

Beror ju på hur man kör helt klart. Kör man jävligt hårt, smiskar led ch kanske lite bana. Ja då är nog en 440 ett bra val. Men om man planerar att ibland göra nån enklare klättring m.m. är det inte mkt att hänga i julgranen.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som monno säger. Att åka 440 i någon form av snö är ju ingen höjdare.

Men sen när det kommer till kolvbyten. En 440, eller 600 racer för den delen, är ju skotervärldens motsvarighet till crossar, vilket gör att intervaller blir tätare. Men varför skulle en normalt funtat person vilja skruva mer skoter än vad man faktiskt behöver (440 eller inte, men skotrar är inte det smartaste att leka med om man vill ha problemfria nöjjen) och en 440 gör det ju inte mindre problemfritt om man säger så.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Håller med helt och hållet.
Personligen skulle jag inte ha något emot en 440, gillar den typen av körning en 440 är lämpad för.
Men man vill ju alltid utanför leden ibland och då fattas lite extra pulver.
En polare hade en IQ 440 i många år, och tror han gjorde ett kolvbyte på de år han hade den. Och den gick många timmar. Visserligen körde han inte stenhårt med den, men den gick ju hela vintrarna. Han upplevde dock att han tappade lite effekt när kolvarna suttit i ett tag, vilket man får räkna med. Men det höll ju.
Kontra en granne som hade en SnoPro 440. Den formligen åt kolvar. 3 kolvbyten per vinter var normalt och inget han ansåg vara märkbart. Tills jag och hans yngre bror var med vid ett av kolvbytena, och märkte att han blandade snålt med olja i tanken. Inkörning visste han knappt vad det var, han höll sig lugn de första 5-10 milen och sen var det full gas som gällde. Så, där hade vi ett praktexempel på handhavande fel. Den som tog över den skotern efter honom fick den att gå 2 vintrar på sina kolvar.
Samtidigt har jag en arbetskollega som har kört 3 vintrar på sina kolvar i en Snopro 440.

Så, det verkar vara handhavande..Tycker jag då.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Hade en 440 i några år. Riktigt underhållande maskin. Men somsagt i snö när man ville att den skulle skotta på lite är den ju för klen så drevningen är ju så att mattan inte direkt snurrar på som man skulle vilja. Sen är en 440 jäkligt känslig för bestyckning. Runt påsk om man bestyckade så den gick bra på förmiddagen så kunde den sura senare på kvällen för temperaturen ute hade gått upp. Inga haverier förutom i boggien under 3 säsonger hade jag på min 440 (ca 100-150 mil /säsong).

Dock Bytte jag alltid kolvar inför varje säsong och va väldigt noga med varmkörning, Körde på riktig olja osv. Sliter hårt när du har arbetsområde för motorn mellan 7-8300 varv. Medans en större motor inte ligger å varvar så mycket då den inte behöver. Men en 440 som inte har orken behöver varv. Hela tiden. Så är inget jag skulle rekommendera att köra om man brukar lägga några mil på leden. Då dom är så jäkla aggresiva i variatorer så blir tröttsamt att köra. Och så lågt drevade att man inte vill ligga å hålla så högt tempo så länge. En 440 tycker många gånger inte om jämt gas så länge. Lite som en motorsåg.