Mystiskt ljusfenomen

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Är et någon el-kunnig person som kan tala om för mig var jag ska felsöka om lyset växlar mellan svagt och fullstarkt? Jag är medveten om att ljuset kan skifta då man står på tomgång eftersom jag inte har något batteri, men då man gasar lite ska det bli normalt. Så är det inte riktigt, det kan lysa alldeles gult/dunkelt för att i sekunden senare lysa fullt och efter ett tag återgå till gult/dunkelt.

Är det något med spolen eller vad kan detta mystiksa ljusfenomen bero på?

Det är ju inte så att något är glappt så att den antingen lyser eller inte utan bara skiftar i intensitet.....

Mvh
Ralle
 
R

Robin

vanligtvis så ska ljuset vara svagare vid tomgång och öka när du gasar.
Jag går el 2 inrikringt automation men kan inte riktigt svara på vad dit fel är... men det finns några saker som jag tror det kan vara... som du säger glapp verkar väldigt troligt att det är pga vibrationerna... sen kan din voltregulator vara trasig så späningen varierar.... jag föreslår dig att undersöka närmare med en mulitmeter om du har någon att tillgå och sedan återkomma med svar
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej igen!

Att spänningen skiftar är rätt uppenbart och det behöver jag ingen multimeter för att kontrollera. Däremot verkar den här grejen med voltregulator intressant...

Vidare fråga då..om nu voltregulatorn är problemet...inverkar det även på tändningen? Skotern brummar som en klocka, det enda som är problem är ju ljuset.. Om skotern går bra kan det ju inte vara regulatorn heller.


Jag kom på en till sak. Om den jordar någonstans på vägen...kan man få detta felfall då? Att strömmen går en ut i jord till största del?
 
R

Robin

det är såhär att en större del av strömmen inte kan gå genom jord utan är det ett jord fel så går all ström genom jorden, strömmen tar alltid den lättaste vägen

kolla kablar, kontakter osv, har du skarvat någon kabel så är chansen stor att det är glapp i din skarvning
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Ska försöka klargöra mitt problem i det hela.

1. Om det vore glappt i någon kabel bör den skifta mellan totalt svart och full ljusstyrka. Det gör den inte, så jag har räknat bort det glappa..rätta mig om jag har fel.

2. Ljusomkopplaren har jag plockat bort då jag trodde det var den som var problemet. Jag har istället lödit ihop de två trådar som går till heljuset. (Problemet uppstod dock innan jag gjorde detta)

3. Jag har tre lampor fram. 1 i mitten som tänds vid halvljus. 2 på sidorna som lyser vid helljus. Alltså inte en lampa med flera trådar innuti. Så jag kan konstatera att helljuset är korrekt inkopplat genom "ljusomkopplaren"( i mitt fall genom en lödning) eftersom de 2 yttre lamporna lyser (svagt varvat med starkt, som ju är mitt problem)
 
R

Robin

om det glappar i kablarna behöver det inte betyda att det skiftar mellan svart å ljust... det kan bli så att några av kopparledningarna inuti kabeln fortfarande har kontakt, om du inte har en enda stor kopparledning i dina kablar vilket jag tvivlar på pga dom kablarna oftast är väldigt styva.

kolla din lödning på helljuskablarna, dom kan inehålla mycket oxid eller så är dom bara vara dåligt löda...

har du kollat så att alla andra kontakter är hela osv? vilket kan vara ganska svårt då jag starkt tror att du har stora gummikontaker eller liknande...
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tack för er snabba hjälp killar...det fullständigt haglar svar. Kanon!

En sak till ska tilläggas för att ni ska få en klar bild av problemet. Det svaga ljuset uppstår även på bakre lyktorna så det gäller hela belysningssystemet.

Fick en idé. Att prova att jorda om jordpunkten och se om det hjälper. Gör det det är det någon jordpunkt som är dålig.

Steg 2 om inte det hjälper är att byta ut voltregulatorn...eller? Jag lyfte ju på motorn i sommras och kanske någon jordning av regulatorn "hoppade" ur sitt läge...
 
R

Robin

altså är det jordfel så är det, kan inte vara bara "lite" jordfel...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag skulle tro att det är ljusspolen ELLER voltregulatorn som spökar. Med lite "tur" är det voltregulatorn som har gått väck, så om du har någon att låna en av så äre bara o pröva. Annars köper du en ny, beroende åp vad du har för skoter finns det pirat på tex rinab.nu osv
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Hmm. känner igen problemet, men på ford mustang. deras hel/halvljus kan börja svaja pga att all ström går genom brytaren, som är underdimensionerad, det finns inget relä.

Felet kan alltså vara att typ en kabel är halvt av, eller ärga i nåt kontaktstycke (nåt är underdimensionerat), när strömmen passerar blir kabeln varm och motståndet ökar, då går det igenom mindre ström och kabeln kyls, och då kan mer ström passera igen osv, osv.

Lycka till!
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
OT: Robin det beror på hur man ser det en jord som glappar är ju lite mer hel än en som är totalt av t.ex. :D

Men jag tycker det låter som att det skulle kunna vara ett jordfel.
 
R

Robin

Klart som fan att det kan vara LITE jordfel, återgå till skolan..
Då får du gärna förklara hur man får "lite jord".
Antingen så har man jord eller så har man inte.
Om en jordkontakt glappar så resulterar ju det i att strömmen som går igenom är 100% eller 0% av det jordfel som är.

Vist man kan ha "lite jordfel", kopplar du dock på en jordfelsbrytare så kommer den garanterat att bryta ut och därmed har du ett JORDFEL.

Ni är väl dessutom medveten om att denna tråd är över 1år gammal? och postaren har med all sanolikhet redan fått sitt problem löst.
 
Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Visst är det roligt att en del sitter och letar upp gamla trådar och kommer med tips,är ju inte första gången och garanterat inte sista.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Då får du gärna förklara hur man får "lite jord".
Antingen så har man jord eller så har man inte.
Om en jordkontakt glappar så resulterar ju det i att strömmen som går igenom är 100% eller 0% av det jordfel som är.

Vist man kan ha "lite jordfel", kopplar du dock på en jordfelsbrytare så kommer den garanterat att bryta ut och därmed har du ett JORDFEL.

Ni är väl dessutom medveten om att denna tråd är över 1år gammal? och postaren har med all sanolikhet redan fått sitt problem löst.
robin för helvete, jordfelsbrytare på en skoter :confused: man bör veta vad man snackar om ,det är inte vitt eller svart ,grått finns.man kan ha jord via andra komponenter via sk krypströmmar.
många har antagligen provat att koppla in ett släp för att se att alla lampor funkar innan besiktningen o låtit bli att lyfta det på kroken ,det kan bli rätt konstigt,när man sedan kopplar det på kulan fungerar allt som det ska.bara ett exempel
 
R

Robin

När jag snackar om jordfel menar jag generellt, inte enbart på en snöskoter.
Vist jag kan gå med på att grått finns MEN väldigt snart kommer det resultera i svart då ska de klassas som ett jordfel, om vi säger på en bil tex, en jord glappar från fabrik vad gör man då? "Nej vi låter det vara tills ägaren råkar ut för totalt mörker det är ju som sagt inget fel ÄNNU", Eller vid installation i en villa, "Ojdå, jorden glappar, aja skitsamma när det väl blir jordfel så får vi väl hoppas på att det är jord så att inte tex elradiatorn blir strömförande och tar liv på den som rör den". Sånt låter ju jäkligt proffsigt eller hur?