Är i fjälls och ska köra in mina nya kolvar lite och märker att det är ett väldigt liv i exkpansionskärlet när jag startar motorn.
Vid kallstart på tomgång så bubblar och skvalpar det rätt rejält, vid lite gaspådrag så virvlar det runt i hela kärlet som en storm.
Vid varmkörd motor är det ganska lungt på tomgång.
Tar för givet att det kommer in komp/avgas i kylsystemet antingen i toppen eller cylinderfoten.
Gjorde komptest som visar 7.8 på båda cylindrarna så blir lite ställd.
Var nyss ute på en lägdan och upplever att skotern har svårt att gå upp i temp, gick inte över 50c, (körde dock väldigt lungt) vid tomgång går den stadigt uppåt med tiden.
Jag kan inte se att den rycker nå märkvärdigt vitt ur avgassystemet och märker inte att den går dåligt, så verkar inte komma in vatten. Dock osäker(mitt i natten och rykte mycket pga vatten på motorn)
Efter turen så har har det sprutat glykol i motorutrymmet, ser det droppar från en slang så troligtvis den. Så verkar bli tryck i kylsystemet.
Skotern har som sagt nyss genomgått ett kolvbyte av mekaniker med nya wössnerkolvar och nya packningar osv. I våras byttes även chassie och div saker på försäkring( samma mekaniker) kördes ikväll för första gången efter det.
Kan ett dåligt luftat kylsystem/chassie ställa till med sånt här?
Hur luftar man på korrekt vis?
Kan det komma komp in i kylsystemet utan att den tar in vatten?
Vad kam vara troligt fel vid montering/kolvbytet?
Hur mycket vågar jag köra omkring och testa ifall den nu tar in glykol i motorn osv?
Sammanfattat vad kan ha hänt och vad kan jag/bör jag göra här och nu utan att förstöra något?
Ska såklart kika mer imorgon bitti men mycket tacksam för hjälp och tips.
Vid kallstart på tomgång så bubblar och skvalpar det rätt rejält, vid lite gaspådrag så virvlar det runt i hela kärlet som en storm.
Vid varmkörd motor är det ganska lungt på tomgång.
Tar för givet att det kommer in komp/avgas i kylsystemet antingen i toppen eller cylinderfoten.
Gjorde komptest som visar 7.8 på båda cylindrarna så blir lite ställd.
Var nyss ute på en lägdan och upplever att skotern har svårt att gå upp i temp, gick inte över 50c, (körde dock väldigt lungt) vid tomgång går den stadigt uppåt med tiden.
Jag kan inte se att den rycker nå märkvärdigt vitt ur avgassystemet och märker inte att den går dåligt, så verkar inte komma in vatten. Dock osäker(mitt i natten och rykte mycket pga vatten på motorn)
Efter turen så har har det sprutat glykol i motorutrymmet, ser det droppar från en slang så troligtvis den. Så verkar bli tryck i kylsystemet.
Skotern har som sagt nyss genomgått ett kolvbyte av mekaniker med nya wössnerkolvar och nya packningar osv. I våras byttes även chassie och div saker på försäkring( samma mekaniker) kördes ikväll för första gången efter det.
Kan ett dåligt luftat kylsystem/chassie ställa till med sånt här?
Hur luftar man på korrekt vis?
Kan det komma komp in i kylsystemet utan att den tar in vatten?
Vad kam vara troligt fel vid montering/kolvbytet?
Hur mycket vågar jag köra omkring och testa ifall den nu tar in glykol i motorn osv?
Sammanfattat vad kan ha hänt och vad kan jag/bör jag göra här och nu utan att förstöra något?
Ska såklart kika mer imorgon bitti men mycket tacksam för hjälp och tips.