Mycket svårstartad Rave 670

hebbe30

Medlem
31 jan 2014
11
0
1
Sundsvall
Hej

Köpte mig en Lynx Rave 670 -93 med 99;ans motor för ett år sedan ungefär.
Vid första provkörning gick den hur bra som helst, i ungefär 20 minuter. Sen var den tvungen att bli kall för att överhuvudtaget starta igen. I och med det så drog jag sönder magnapullen, köpte ny klacksats och monterade ihop allt. Fungerade klockrent. Men efter en 20 minuters körning så hade dom nya delarna i magnapullen smält ihop. Drog igång skoterjäveln med variatorn, och ställde undan maskinen för säsongen.
Nu ungefär ett år senare har lusten kommit tillbaka, så jag beställde ny magnapull och tändspole. Har hört rykten om att det förmodligen är tändspolen som är trasig om skotern gick bra tills den blev riktigt varm.

Efter många timmars dragning i snöret så har skotern startat En gång och och gick då hur fint som helst en liten stund (ett par minuter). Tomgången gick sakta ner till att den stannade, efter det är den grymt svårstartad igen. Den tänder till lite då o då. Men startar inte. Stiften blir blöta, efter rengöring av dom och urblåsning av cylindrarna så kan den Nästan starta.

Före ägaren pratade om att han tagit bort D.P.M´n eftersom han trodde att det var den som var problemet med att den stannade efter 15-20 minuters körning. Så någon D.P.M sitter det inte på denna.

Kan det vara bränslet som blivit dåligt under detta år? Eller vad tror ni?

/Christer Å
 

hebbe30

Medlem
31 jan 2014
11
0
1
Sundsvall
Efter cirka 12 timmars vilotid så var jag ut och provade dra igång skoterna. Startade på andra draget utan problem. Körde några varv, lät den stå på tomgång. Inga problem, den går super fint.... tills jag stängde av den och prövade starta den igen. NÄ! Nu vill den inte starta. Vad gör jag för fel??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
90% changs att det är statorn, de om några brukar funka kall och lägga av varm. Mät upp ohm värdet när den jäklas! Leta ohm värde på goggel och om du har tur hittar du det på youtube där de visar vart du ska mäta. Om den är väck måste du gå igenom hela kabelstammen på hela maskinen så inga +kablar ligger mot jord. Även lysets +kablar knäcker motorlindningen/stator om de är kortis!

Men ta även ett kompprov så du inte står o jäklas med annat om kompet är helt åt ....