Hej
Köpte mig en Lynx Rave 670 -93 med 99;ans motor för ett år sedan ungefär.
Vid första provkörning gick den hur bra som helst, i ungefär 20 minuter. Sen var den tvungen att bli kall för att överhuvudtaget starta igen. I och med det så drog jag sönder magnapullen, köpte ny klacksats och monterade ihop allt. Fungerade klockrent. Men efter en 20 minuters körning så hade dom nya delarna i magnapullen smält ihop. Drog igång skoterjäveln med variatorn, och ställde undan maskinen för säsongen.
Nu ungefär ett år senare har lusten kommit tillbaka, så jag beställde ny magnapull och tändspole. Har hört rykten om att det förmodligen är tändspolen som är trasig om skotern gick bra tills den blev riktigt varm.
Efter många timmars dragning i snöret så har skotern startat En gång och och gick då hur fint som helst en liten stund (ett par minuter). Tomgången gick sakta ner till att den stannade, efter det är den grymt svårstartad igen. Den tänder till lite då o då. Men startar inte. Stiften blir blöta, efter rengöring av dom och urblåsning av cylindrarna så kan den Nästan starta.
Före ägaren pratade om att han tagit bort D.P.M´n eftersom han trodde att det var den som var problemet med att den stannade efter 15-20 minuters körning. Så någon D.P.M sitter det inte på denna.
Kan det vara bränslet som blivit dåligt under detta år? Eller vad tror ni?
/Christer Å
Köpte mig en Lynx Rave 670 -93 med 99;ans motor för ett år sedan ungefär.
Vid första provkörning gick den hur bra som helst, i ungefär 20 minuter. Sen var den tvungen att bli kall för att överhuvudtaget starta igen. I och med det så drog jag sönder magnapullen, köpte ny klacksats och monterade ihop allt. Fungerade klockrent. Men efter en 20 minuters körning så hade dom nya delarna i magnapullen smält ihop. Drog igång skoterjäveln med variatorn, och ställde undan maskinen för säsongen.
Nu ungefär ett år senare har lusten kommit tillbaka, så jag beställde ny magnapull och tändspole. Har hört rykten om att det förmodligen är tändspolen som är trasig om skotern gick bra tills den blev riktigt varm.
Efter många timmars dragning i snöret så har skotern startat En gång och och gick då hur fint som helst en liten stund (ett par minuter). Tomgången gick sakta ner till att den stannade, efter det är den grymt svårstartad igen. Den tänder till lite då o då. Men startar inte. Stiften blir blöta, efter rengöring av dom och urblåsning av cylindrarna så kan den Nästan starta.
Före ägaren pratade om att han tagit bort D.P.M´n eftersom han trodde att det var den som var problemet med att den stannade efter 15-20 minuters körning. Så någon D.P.M sitter det inte på denna.
Kan det vara bränslet som blivit dåligt under detta år? Eller vad tror ni?
/Christer Å