Mycket skidtryck efter framvagnsbyte

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Hej, kör en polaris Skandinavien beast-15 och har bytt till zbroz framvagn (36") har ej bytt dämpare eller dylikt. Fick väldigt mycket skidtryck efter bytet, har försökt justera i boggien och dämpare osv för att få de lite bättre men är fortfarande alldeles för mycket i mitt tycke. Tungstyrd, skär riktigt djupt och känns väldigt framtung. Tänkte höra med er här inne vad ni rekommenderar som inte är allt för dyrt?
Tänkte lämna in de på service och även då korta dem lite grann, vad tror ni?
MVH
 
Reactions: walden

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tyvärr är det exakt som du säger. Dämparen blir alltså för hög. Zbroz ska väl ha 41cm tror jag, och de är 42.5cm std om jag inte missminner mig helt på dessa värden.

En viss del går att laborera bort med å ändra balansen på skotern. Men de blir inte optimalt då du får en för hög skoter framtill.
Bara byt framvagn eller korta dämparna. Sistnämnda är väl lättast :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
borra upp och flytta ner främre boggie infästningen till assaultens hål som redan finns i förstärkningen på insidan, jag kör så på min med zbroz 36" och det funkar fint har alldeles lagomt skidtryck(jag kör med ganska hård boggie) :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det bästa är att korta ner dämparna, dom ska ändå servas och då är det inte mycket merjobb att lägga i en distans i dom.
Att flytta boggien till assault hålet är bara en nödlösning, då man förstör hela geometrin i skotern.
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Det blir nog renovering och korta av dämparna till att börja med, hur upplever man skotern när man sätter boggien i assaultens läge? Känns som att de kommer få den att resa betydligt mycket mer och även skapa en betydligt skarpare atackvinkel?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Är en smak sak det där med boggien som med allt annat, jag trivs bättre med att den lyfter skidorna något enklare speciellt med föret vi har denna vinter och det blir inte direkt sån markant skillnad så det inte går att köra uppför utan att resa över bara för man flyttar ned den. Hade vi haft en meter med puder kanske jag kört med den i övre hålet :)
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Ja, det har du rätt i. Skadar ju aldrig och prova iallafall, något speciellt att tänkte på när man borrar upp hålen och flyttar ner den?
 

Lindmark

Medlem
25 feb 2013
12
0
1
Umeå
Skulle nog kontrollera att styrstagen är rätt monterade i spindlarna. Om dom monteras upp&ner så blir den väldigt tungstyrd.