MXZ583 96-98, vad ska man tänka på?

ArcticZL600

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Uppsala Svedala
Tjenare, funderar på att skaffa en mxz 583.
Vad ska man tänka på, vilka svaga punkter har den? Motorn har ju varit med ett tag så den borde väl vara rätt så driftsäker, eller?
Tacksam för svar!

Mvh Daniel
 

Master Onion

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Tja!

Har själv en Formula med 583:an som har gått helt utan problem i över 600 mil.
Motorn anses ju av många vara rotax mest lyckade, vilket jag är beredd att hålla med om.
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Hej!

Här är ett några saker som jag alltid kollar på när jag tittar på en skoter:

- Är trailingarmarna helt raka?
- Är parallellstagen raka och parallella?
- Är fotstöden raka? Viss 'nedböjdhet' får man räkna med men se upp för bucklor. Kolla särskilt runt förstärkningarna vid boggieinfästningen.
- Primärvariatorns skivor; känns djupa spår längst ner?
- Kolla så att ALLA boggiehjul är helt runda. Ojämna hjul kan bero på att de har frusit och kan ha skadat mattan.
- Kolla ALLA stag/fjädrar o.dyl. i boggie/framvagn så att dom är raka.
- Kolla hur mycket spända alla fjädrarna är. En person som kör försiktigt med skotern har sällan fjädrarna spända till max. Got the point?
- Kolla lacken runt alla nitar på bandtunneln. Sprickor i lacken här kan tyda på att skotern har körts hårt och att nitarna därigenom har börjat 'vandra'.
- Kolla bukplasten och undersidan av chassit just framför bandtunneln. Leta efter större skador/veck/sprickor.
- Fungerar alla finesser? Handtagvärmare / tumvärmare / instrumentbelysning / hel & helvljus / bak & bromsljus / nödstopp / eluttag mm. Ju fler finesser ju mer som kan gå sönder!
- Allmänt skick. Huv / dyna / matta / ruta är saker som är förhållandevis enkla/billiga att reparera eller att få tag på begagnat till hyfsade priser.

Tänk på att det ofta kan vara billigare att laga och lacka om en sprucken huv (skada som syns väl) än att rikta om ett helt chassi som är snett (skada som inte syns så väl).


.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn