MXZ

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Har en mxz -98 som efter körning på 5-10mil känns ljumen när man känner på motorn. i övrigt går skotern bra men kan detta ha att göra men en missvisande temostat eller är de ok?
 
J

Jolle

Skulle det vara termostaten så skulle den vara för varm ist för ljummen för det första
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte självklart att en dålig termostat leder till för hög motortemp!

Om man ser på vad som brukar hända på termostater i bilmotorer när de börjar bli gamla, så är det vanliga att de börjar öppna vid för låg temperatur med tiden, eller att alltsammans blir skevt så att det läcker vatten förbi ventilen när termostaten borde vara stängd.

Om en ny (max några månader gammal) termostat lägger av så fastnar den ofta i stängt läge så att motorn kokar. Samma sak kan också hända om termostaten är skadad av överhettning eller frysning.

Men det är ju mycket lätt gjort att prova en termostat, plocka loss den och värm den sakta i en kastrull på spisen tillsammans med en bra termometer. Ventilen ska börja röra sig vid ungefär den temperatur som står märkt på termostaten (eller i verkstadshandbok för motorn). Den får inte ha några tendenser till att haka fast eller röra sig ryckigt. Fortsätt värma vattnet tills termostaten har gått till ändläget och håll ett öga på vad den har för sig medan vattnet kallnar också.

På de flesta skotermotorer ska termostaten börja öppna vid mellan 30 och 40 °C, alltså mycket lägre temperaturer än man är van vid från bilar, där gäller ju 75-95 °C.

Om man tittar på själva vaxtermostaten (kopparhylsa som det sticker ut en rostfri tryckstång ur) så får det inte ha börjat krypa ut något gummi- eller vaxliknande ur den. Det är ett tecken på att termostaten har varit svårt överhettad nån gång, eller att det är en mycket dålig pirattermostat.

När ventilen börjar öppna sig ska glipan vara lika stor hela varvet runt den. Om den verkar skev bör termostaten bytas.
 

Attachments

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Har det någon större betydelse om skotern inté kommer upp i tempratur? om den för övrigt går bra.
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Du får motorskador om den inte är i normal arbetstemp ( ca 80 c) det är ungefär som att tokköra den när den är kall.. vilket leder till kortare livslängd på din motor
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På en vattenkyld motor så skiljer det inte många grader mellan vattentemperaturen och temperaturen i cylinderloppen (om inte kylmantlarna är fulla med pannsten förstås).

Det finns en "magisk" gräns vid 65 grader (för bensinmotorer). Under den temperaturen fälls vattenångan i avgaserna ut som kondens på cylinderväggarna. Och vatten + olja blir ju en utmärkt skärvätska...det är förklaringen till att man får stort kolv- och cylinderslitage på en motor som går kall.

Vattenkylda 2-taktsmotorer i bilar (gamla Saab, östtyska Wartburg m fl) brukar ha en termostat som öppnar vid 70-80 grader som alla andra bilmotorer.