MXZ-X 440 , 1997

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Feb-04 kl 05:36 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Bestyckningstrubbel !!

Har en MXZ-X 440 , 1997.
Jag har märkt att den är väligt känslig på bestyckningen och tänkte därför lära mig lite mer om det..

För det första har jag märkt att jag har olika bestyckning på förgasarna. Ena huvudmunstycket är 250 och det andra 260. Jag har hört att det ska vara så och att det har med magneten som inducerar strömmarna till elsystemet att göra eller nåt sånt. Stämmer det eller? Och vilken ska isåfall vara vars?

Sedan så ska jag dra till fjällen å köra sen i vår och tänkte höra vilka munstycken ni tror blir bra. Som jag sa kör jag på 250/260 nu... Om jag har förstått detta rätt ska jag köra med mindre munstycken för att kompensera den tunna luften.
Kommer det att räcka med 220,230 eller måste jag gå ner längre.

Min sista fundering har med temperaturen att göra. Hur ska man ändra bestyckningen efter tempen?? Min nuvarande funkar bäst i -5 eller kallare.. är det varmare än så känner man tydligt en effektförlust.

Tack på förhand...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förgasar bestyckning.

:) Hej !

Temperatur :

Varmare temperatur = Mindre munstycken !
Kallare temperatur= Större munstycken !

Höjd :

Lägre höjd = Större munstycken !
Högre höjd = Mindre munstycken !

- -
På din maskin sitter det följande huvud munstycken standard :

MAG = 250 ( Magnet sidan )
PTO = 260 ( Variator sidan )

NORMALT är att MAGNET sidan skall vara större bestyckad än VARIATOR sidan, MEN undantag finns, ex. vis denna maskin !!

- -
Berätta om gången på motorn !!

Går den orent och bluddrar eller vad ??

- -

Glömm det där med strömmar som induceras..... !!

-------------------------------------------


 

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
RE: Förgasar bestyckning.

Okej.. tack för svaret, det klarnade lite nu.. =)

Det blir nog att köpa en uppsättning mindre munstycken nu. Både att ha i fjällen och när det är lite varmare ute.

Varför har man olika bestyckning på PTO och MAG sidan?? Det måste ju finnas någon anledning till det.. =)

Motorn går inte ojämt eller så.. det känns att den tappar effekt bara.



Men vilka storlekar ska jag köpa då?? Räcker det med 230-240 och ska det fortfarande skilja 0.1 mm mellan PTO och MAG?
 

Flyfisherman

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Boden Sverige
RE: Förgasar bestyckning.

[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Feb-04 kl 10:19 PM (CET)]hm.. MXZ X. Fanns det tre modeller av 440 det året? LC, X och vanliga?
 

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
RE: Förgasar bestyckning.

Jag vet inte faktist... det finns ju FC,LC och X. Men X:en heter LC också, och FC har jag hört inte är fläktkyld vilket man kan tro... det där en enda djungel.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Förgasar bestyckning.

[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Feb-04 kl 08:59 AM (CET)]Det fanns:
MXZ 440 ("vanlig" vätskekyld)
MXZx 440 ("racing" vätskekyld...osäker om den fanns -97, men det verkar ju så ;))
MXZ 440 F ("vanlig" fläktkyld)
 

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
RE: Förgasar bestyckning.

Jo det där stämmer nog. Jag hade missat att det fanns en "vanlig" vätskekyld åxå.

440 X tillverkades första gången 1997 men då fanns den bara att köpa för tävlingförare. 1998 började den säljas i handeln som vilken skoter som helst. Därför finns det få 1997:eek:r ute jämfört med nyare.