Mxz 800X -01 VS Mxz Renegade 800 -02

Ante Brandt

Medlem
8 dec 2005
16
0
1
Umeå
Hallå.


Jag håller på att fundera på vilken skoter jag skall byta mig till.

Jag ska antingen köpa en Mxz 800X -01 med back, eller så blir det en Mxz Renegade -02

800X har bara gått runt 450 mil, och är i väldigt bra skick. Renegaden har gått 650 mil, men är den också i bra skick.

Båda skotrarna är från ett företag, så jag har ju garanti på dem båda, men jag vill ändå höra lite vad ni andra tycker.

Jag får lägga 6000:- mer på renegaden än på den korta Mxz.

Är det värt de pengarna, eller är det roligare med en kort än en halvlång?

Jag kör lika mycket både i Umeå och uppe i fjällvärlden, så i Umeå passar det kanske bättre med en kort, fast i fjällen är ju en lite längre det optimala.

Svar önskas. För och nackdelar med dem båda också gärna.

Tack på förhand
/Ante Brandt
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Nu är ju jag partisk i frågan eftersom jag förra året bytte från en kort MXZ till just en Renegade 800 -02. Ser inga som helst fördelar med 800 X:en. Kortare, mekanisk back, förvisso mindre mil (?) men förmodligen mer pinad än Renegaden. De som hoppar och skuttar med sina maskiner kommer naturligtvis hävda att dämperiet på X:en är bättre och i sanning så är det säkert så, men det beror ju på vad du prioriterar. Med Renegaden kör du cirklar runt X:en i snö och är det just en snöskoter du skall ha så sluta fundera.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag kör också renegade 800 -02. Är helt förälskad i hybridkonceptet! Går kanonfint på led trots att jag har högre (44mm) kammar än original. Bör sägas att jag har skaffat 2 renoverbara boggidämpare (engans). Hade förrut en summit med samma mattlängd och kamhöjd som på denna, men jag måste säga att jag tycker det är stor förbättring av ledegenskaperna på renegaden.

I det lösa har du större möjligheter än en kort. Du _kan_ ta dig långt på en kort, bara du har kammar (38+ mm i min mening). Men...det kräver att du har fart, annars planterar du lätt maskinen när du släpper gasen. Med renegaden kan du köra lite mer avslappnat.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Ett tipps är att be handlaren kolla timmarna på skotrarna så får du bättre uppfattning om milen stämmer någorlunda , 450 mil på en -01, 90 mil per säsong då kör man inte mycket.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Jag skulle då ta renegade 800 utan tvivel, hybriderna är ju snabbare på leden är korta maskiner och bättre i snön !!!! se snowmobile testet förra våren
 

Ante Brandt

Medlem
8 dec 2005
16
0
1
Umeå
En -02 Mxz Renegade som har gått 650 mil, vad är ett skäligt pris på denna?

Den jag har hittat är hos en skoterhandlare så det blir väl lite dyrare om man köper den där än om man köper privat, men å andra sidan så får man ju lite garanti på skotern istället.


Mvh Ante Brandt
 

Former Summit

Aktiv medlem
20 okt 2005
52
0
1
Luleå
MXZ 800 x-01 vs Renegade 800-02

Om jag skulle vara i dina läder skulle jag köpa Renegade´n.
Har kört en summit 600-99 de senaste åren men bytte till en mxz 800x-01 till i år.
Enligt min mening så beror det inte helt på vilken skoter du har utan en stor % på hur duktig personen bakom styret är på att köra.

Det jag kan säga om mxz:an är att där måste du jobba betydligt mer aktivt på skotern ute i djupsnön för att man inte skall sitta fast överallt, jag förutsätter att det sitter en matta med minst 38 mm´s kammar på. Om det inte gör det glöm mxz:an helt.

Men om man är duktig på att hantera en kort maskin så är den fantastiskt rolig och lätt att vrida runt i snön.

När det gäller renegade´n så har den ju elback och 345cm matta med 44mm´s kammar , detta innebär att om du är lite haj på att lirka runt skotern i snön så kommer du f-n fram överallt.
Fördelen med renegade är att mattan tillåter dig att glida ut i djupsnön och parkera där för att sedan bara gasa dig därifrån utan bekymmer.
en nackdel som jag upplever med mxz:an och renegade gentemot summiten det är att det är mycket bredare framvagn.
min summit var bara 94cm medans mxz:an är c:a 109cm.
vid körning i tät terräng typ skog så kommer man fram lättare med en smal maskin.


Min slutgiltiga kommentar: Köp renegaden den står sig i längden och så sätter du på en styrhöjjare på minst 3-5 tum. du får en dröm maskin att lirka med i det vita guldet.


mvh Former Summit , soon to be back on one.
 

Ante Brandt

Medlem
8 dec 2005
16
0
1
Umeå
Det blev en Renegade, en -02 800.


Jag hämtade den i lördags, drog hem den från Sandviken till Umeå på söndagen, och så idag tisdag har jag kört mina första 6 mil här i Umeå.

Tyvärr är det ju inte så mycket snö, så jag har ju inte direkt testat den i någon lössnö alls, utan bara ledkörning, på stenhårt underlag, och isigt på många ställen.

Men So far, So good.
Den kändes lite vinglig i framvagnen, som att den har lätt att gå upp på en skida vid vissa kurvtagningar. Det kanske kan bero på att den som hade haft skotern tidigare har ställt upp främre boggiedämparen på hårdaste läget, då blir det väl att den balanaserar mer på mattan, och går inte alltid ner på dämparna på framvagnen, eller är jag helt ute och cyklar då?

Men nu väntar jag på snön, så man kan få leka lite i lössnö och testa vad den går för.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Ante Brandt skrev:
Det blev en Renegade, en -02 800.
Den kändes lite vinglig i framvagnen, som att den har lätt att gå upp på en skida vid vissa kurvtagningar.
Gratulerar! Du har precis införskaffat en av de bästa maskinerna av den "gamla" skolan dvs innan Rev:ar, Firecats och IQ´s. Ett tips kan vara att kontrollera hur skidbredden är ställd. Fästplatta är nämligen utformad så att du kan justera justera skidbredden en hel del. Har inte koll på exakta måtten men det torde väl vara typ 95-107 cm.