MXZ 800 motor

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken
Hej alla skoteråkare, har en liten fundering, nästan på alla saluannonser står det att kolvar är bytta i förebyggande syfte vid ca 500 mil, på ski-doo butiken säger dom dumheter, kolvarna går 1500 mil, se bara till att ha hela packboxar till vevlagren och hela insugsgummin! sen pratade jag med en som hela motorn skar vid 500 mil för, men jag tycker att det måste vara handhavande fel, så länge man har bra komp i motorn är det väll dumt att byta kolvar, och har man bara fett i vevlagren och ingen tjuvluft så kan inte en motor skära i min värld, om man inte glömmer tanka olja då!
vad har ni för synpunkter?

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Hej! bara för att man har bra komp så behöver det ju inte betyda att kolvarna är fullt fräscha
Det kan ju bli sprickbildningar i kolvarna som man inte ser t. ex. Eller har jag fel?
så jag skulle då byta kolvar vid 500 mil bara för att vara säker. tror inte att det är många 800cc:are som går 1500mil med samma kolvar.

Mvh Marcus

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: MXZ 800 motor

En kolv slits ganska hårt, risk för sprickbildning, kolvringsspåret glappar upp, och vanligast felet är att stiftet i kolvringsspåret lossnar. Enligt min mening är kolvar en förbrukningsvara och bör bytas efter ca 500 mil. Visst finns säkert exemplar som går 1500mil MEN om en kolv havererar så blir det sällan billigt, så byt innan det händer........

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
bra mycket enklare och billigare att byta kolv vid 500 mil än nicasila om cylindrar om ringar eller annat skit far.

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Om man får en 800 (ROTAX) hålla i 1500 mil utan renovering, ja då skulle ja säga att man haft ett jäkla flyt.. De flesta 800or jag beblandat mig blir det helrenovering på vid 700 mil. Jag åker själv rotax 600, den rustade jag nu vid 780 mil. Inga fel på kolvar vad jag kunde se, men röntgar man dem så är det massa sprickbildningar kring kolvbulten och ringlandet..