Mxz 670 -98 med variatorproblem...

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Hej!

Felet uppkom plötsligt (dock efter ett par mil med klingande ljud från nånstans under huven...) på en liten upptäcksfärd.
Symtomen är att den varvar 7500-7700 och hastigheten är inte mer än 60-70. Den vill inte heller accelerera då, den bara tok-varvar... Felet kommer och går lite som det vill. Ibland räcker det med att starta om den så fungerar den ett tag, ibland måste man starta om den flera gånger.
Annat symtom är att den IBLAND har högre inslagsvarv än normalt. (normalt runt 4000... vid fel runt 5000 tror hon)

VAAAD är fel? är det nån vikt som har sagt upp sig i primären? Är det nått i sekundären? Är det nå som brukar gå sönder? :hmmmm2:

Tacksam för svar!

ps. kalla mig inte slö är ni gulliga... jag har nog med att skruva i mina egna grejjer :p Damen får klara sig bäst hon kan! :nod:
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Rengör först skivorna på båda variatorerna med T-doja och prova igen (Om det skulle ha kommit olja på dem så kan man få detta problem).
Om det fortfarande är kvar så måste du ta lös båda och titta, väldigt svårt att säga på vad det kan vara utan att ha provat skotern.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
jag skulle gissa på slitna bussningar i primären,som gör att skivorna hänger sig,kan även vara viktarmarna som håller på att ge upp i lagringarna,varvar den mkt så kan det även vara rullarna i sekundären som är slut så det kärvar även där,
du skulle nog behöva kolla/renovera båda variatorerna
 

Malin

Medlem
31 maj 2010
8
0
1
Har rengjort delarna men inte testat den. Såg dock att det är ett hack på axeln ut från motorn mellan variatordelarna. Vet inte va sakerna heter :unsure: Kan de vara det som är problemet?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Är hacket på axeltappen som kommer ut ut motorn eller på den inre variatorskivan??
 

Malin

Medlem
31 maj 2010
8
0
1
Hacket är som mellan skivorna. Och är det inte så att när den ska "växla upp" eller va man ska säga, så åker skivorna ihop. Kanske den fastnar i hacket då och bara vill varva iställe?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Svårt att ge råd när man inte får se variatorn... Jo när den växlar upp så åker skivorna ihop, kan vara detta som spökar men det måste vara ett ganska stor hack, det som säger emot denna teori är att det bara kom plötsligt, KalleT i inlägget här ovan kan vara nått på spåren men som sagt var väldigt svårt att säga när man inte får provköra och kika under huven.