Mxz 600sdi -06 Går dåligt på högre varv.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Tjenare.
Har hållit på med en kompis skoter som inte vill funka, så fort tillslags varvet kommer så börjar skotern gå på en cylle.
Saker som är bytt:
Kolvar.
Insugsgummi.
Statorplatta.
CDI box.

Rengjort spjällhus.
Rengjort filter(?) i tanken men dom hade en reva i sig.
Försökte hitta nya filter men det visade sig vara utgånget material så dom går inte att få tag på men då hörde (läste???) jag i samma veva att numer så sätter man dit samma filter som på E-tecen??

Nån som har nått tips att ge?? Och stämmer det som jag hört/läst ang filterna????

Ger avgastempgivaren nån felkod ifall den är kass??
Skotern har varit in på ski-doo här i stan och kollat felkoder men det finns inga.

Tacksam för snabba tips och svar. :ciao:
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vet inte om det går byta filter på dessa till den nya typen.
Första steget i sdi felsökning är batteri. Sitter det lilla i den så är det väldigt ofta dåligt då det har så hög inre resistans att om man inte underhållsladdar det ofta så går det sönder.
Sen bör man mäta bränsleryck. Om motorlampan indikerar så kollar man upp felkoder.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Glömde nämna att batteriet är nytt.
Pratade med en fd lynx skruvare idag och han sa att man byter filtret i pumpen mot den nya modellen som etecen har.

Han nämnde åxå bränsletrycket men vi har inte grejjer för att mäta men nu har kompisen fått tag på filtret så blir det inte bättre så måste vi ju hitta grejjer för att mäta bränsletrycket.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nu är det provat med en bränslepump från en annan likadan maskin. Ingen skillnad.
Nu återstår ju bara tändspole, voltregulator och spridare sen så är allt provat.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Testat med annan tändspole, ingen skillnad. nu återstår det att testa med andra spridare.
Sen så har även pipet försvunnit när man startar skotern och lägger in backen etc. Kan detta ha nån inverkan?? Vi börjar bli desperata nu och är öppen för alla konstiga och vettiga förslag. :/
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
att mäta bränsletrycket är ett måste.
Flyttade ni tändkablarna eller fick de följa med respektive tändspole?
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Som sagt så är det testat med en bränslepump från en likadan maskin som funkar som den ska men på vårat objekt så blev det ingen skillnad.
Laddningen vet jag faktiskt inte men jag ska kolla och återkomma.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Kan ju berätta att polaren hittade felet, spridarna som behövde en ordentlig rengöring, nu går skotern som den ska igen. :)