MXZ 600 som går på ena... ibland.

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Har en -99:as MXZ 600 som aldrig krånglade förra säsongen.
Nu när vintern kommit och första snön la sig så körde jag en sväng och märkte till min fasa att den bara gick på ena cylindern - ibland!

När man drar igång den så går den på båda, sen när man gasat iväg så lägger ena av. Drar på fullt så går båda igen, sen när man släpper gasen så går den på ena igen...

Bytte stiften för skojs skull och då gick den bättre tyckte jag - en stund.. sen samma sak igen..

Plockade isär förgasarna idag och blåste igenom dem en sväng och plockade ihop den igen och testade och då gick den kanon, lite surt men den gick bra, så kom jag på att jag glömt choken i, slog av den och gasade iväg igen, så var det samma bekymmer...

Någon som har liknande erfarenheter?
Behöver få ordning på släden snart... börjar bli dags för fjällresa..
Tacksam för tips.
 
F

Fredrikkoraudi

black_parkas skrev:
Har en -99:as MXZ 600 som aldrig krånglade förra säsongen.
Nu när vintern kommit och första snön la sig så körde jag en sväng och märkte till min fasa att den bara gick på ena cylindern - ibland!

När man drar igång den så går den på båda, sen när man gasat iväg så lägger ena av. Drar på fullt så går båda igen, sen när man släpper gasen så går den på ena igen...

Bytte stiften för skojs skull och då gick den bättre tyckte jag - en stund.. sen samma sak igen..

Plockade isär förgasarna idag och blåste igenom dem en sväng och plockade ihop den igen och testade och då gick den kanon, lite surt men den gick bra, så kom jag på att jag glömt choken i, slog av den och gasade iväg igen, så var det samma bekymmer...

Någon som har liknande erfarenheter?
Behöver få ordning på släden snart... börjar bli dags för fjällresa..
Tacksam för tips.
Tjo, tänkte jag kan testa ge dig ett tips. Jag äger en Summit 600 -99 och den är ibland väldigt känslig på stift ibland.. men sedan så kom jag på ett sätt som fungerade så den inte käkar nått, kanske fungerar för dig med :)

När du startar skotern för första gången den dagen, sätt i halv choke, INGE GAS, sedan dra tills den startar., när den startat så låter du den gå på halv choke i ca 15 sec, sen slår du av chocken, (går den inte på tomgång så halv choke igen i ca 10 sec men INGE gas).

Sedan när du fått tomgång kan du gasa till så den varvar ungefär 2000-2500 varv, sen låter du den stå ca 20 sec, sen är de bara att köra iväg..

Jag har märkt att den käkar stift om man ger gas innan den fått tomgång och innan den blivit lite varm.. själv låter jag alltid summiten stå på tomgång ca 2 min innan jag sticker iväg :)

/F
 
F

Fredrikkoraudi

black_parkas skrev:
Bytte stiften för skojs skull och då gick den bättre tyckte jag - en stund.. sen samma sak igen
black_parkas skrev:
Tack för tipset.
Det var väl iofs inte stiften som var problemet men..
Nix jag läste det men du sa att när du bytte stift så gick den ett tag till.. så därav skrev jag detdär :)

/F
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Komptesta cylindrarna, det får inte skillja mer än 0.7 kg/cm2 mellan cylindrarna om du får ett värde under 10.5 kg/cm2, får du ett värde över 10.5 kg/cm2 får det skillja 1 kg/cm2

Häll även i en tesked 2-taktsolja i andra komptestet eftersom att det kommer täta ringarna och ge dom maxkontakt med cylinderväggen innebär det att komptestet med en tesked olja kommer visa betydligt högre värde OM kolv/ring är slitna. Med andra ord ska det bli samma värde, eller inte skillja mycket i alla fall.
Koka ihop allt och dra en slutsatts...

Vilken färg har stiften och kolvtopparna?
Vilken avgas/vatten temp rör den sig på?
Hur mår tändhatt och allt den vägen?
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Komptest gjorde jag igår. Båda låg runt 9 kg och det skiljde inte 0,7 kg

Ena stiftet blir grått och torrt och andra svart och fuktigt.
Avgas och vattentemp har jag dessvärre ingen aning om.
Tändhattarna verkar ok, tror inte det är något bekymmer den vägen.

Däremot lurar jag på om lågfartsmunstycket har kladdat igen, kan ha missat det när jag blåste ren förgasarna igår. Vågade inte pilla lös munstyckena.

Är det fasta munstycken på dessa??

Men rent logiskt så eftersom den går på tomgång, den går på full gas men inte på "fis"-gas så borde det ju vara något med lågfartsmunstycket på en förgasaren.
Eller??
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Jo, det var ju så jag trodde också så jag plockade lös skiten igen ikväll och gjorde rent lågfartarna ordentligt och nu går det som den ska!!

Det är ju en befriande känsla att sätta sig på efter att ha skruvat och det faktiskt funkar som det ska!!

Tack ni som visat intresse!