MXZ 600 RER som surar ner och äter

Nitrous

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Visit site
Vår MXZ 600 -02 äter upp stiften när man kör lugnt en stund. Äter stift kanske inte är rätt ord men den surar ner stiften så att man måste byta.
Den surar inte ner mer än att en cylinder lägger av och att man får öppna huven och byta ett stift för att sen gasa vidare.

Det verkar som att detta oftast inträffar när jag har skjutsat tjejen och kört lugnt. Kör jag själv och gasar på så tar det mkt längre tid innan nåt stift ger upp.

1# Kan det bero på att den här besten vill leva på höga varvtal och gasas ur hela tiden och inte fegkörning? (men lugn ledkörning ska den väl tåla)

2# Kan det vara så att den går fett?

Den har aldrig några startsvårigheter och den svarar på gas helt normalt m.m. så den ger inga tecken på att den går fett.
Dock tycker jag att den drar mkt olja, kanske oljeblandningen står för högt?
Efter den del körning så luktar man rejält mkt tvåtakt om kläderna och det har inte skett med den gamla skotern före denna!!

/Nitrous

 
1 jan 2000
14
0
1
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Hade liknande problem med min mach z, fick
byta stift varannan kilometer.
Kolla att oljepumpen går till noll när du
släppt gasen. Min kärvade dom sista mm, så jag hägnde på en extra returfjäder.
Har sen dess inte bytt ett stift på fem lugna mil.
 

Summit rider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Den får för mycket av bensin eller olja kanske båda!!Bör lämna in den!!
 

Skiiidooo

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden Sverige
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Har exakt samma problem, bytte stift för 10 mil sen, nu går den bara på 1 cylinder och ena stiftet är kolsvart och det andra helt ok, blir less
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Lämna in skotern hos närmaste Skidoo-verkstad och få den ombestyckad och justerad. Den får säkert för mycket bränsle och kanske även olja. Rotax brukar vara generöst bestyckade från fabrik, iaf Lynx. Har du tur blir den bra mycket rappare på kuppen.
 

Nitrous

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Visit site
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Ska kolla upp med en Skidoo-verkstad om problemet för den ska in på service oxå nu egentligen.

Idag blev ett ytterligare stift blött så jag fick byta ute o skogen :( !

Jag är lite undrande ifall motorn inte bli riktig varm och når arbetstemp. Topp och cylinder är givetvis varm om man känner på dem men slangarna från och vattenpumpen och in till toppen är knappt ljumna och jag tycker dom bör vara varmare än så ifall arbetstempen nås och vattnet cirkulerar?
Förgasarna är kalla, alltså riktigt kalla och inte heller varma.
Har Skidoo verkligen ett så effektivt kylsystem eller borde inte detaljer som fuggarna och kylslangarna bli varmare än så?

Måste nog slutligen iofs ändå lämna in den och få den korrekt bestyckad m.m.

/Nitrous
 

fjellstrom

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Piteå
RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

En kompis hade så på sin summit 600 -02 RER o då fick han bensinbooster av sin åf o sen dess så har den aldrig atgit några stift!
 
E

ejwbegysv

RE: MXZ 600 RER som surar ner och ä

Hadde samma problem på min...

Gick ner 2 steg på lågfartsmunstycket och efter det har jag inte bytt ett enda stift...
 

jolle55

Medlem
6 apr 2006
8
0
1
Boden
Kolla reedventilerna.

Dom går lätt sönder.Kolla så att reedbladen sluter tätt mot gummikorgen.Hade samma fel på min Summit 800 -01.Frysning i lågfartskretsen?Kör ALLTID med TLI-PRO,gjorde det inte 1998 när jag köpte en ny MXZ 500,FRÖS OCH SKAR.Kör alltid med frysskydd numera.