Mxz 600 går dåligt på tomgång och låga varv!

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Som rubriken lyder så går skotern dåligt på tomgången och lägre varv. så fort den blir varm så dör den direkt på tomgången och den går trögt upp i varv. Kollade tändstiften och den blir sur på ena cylindern. Vad kan det vara för fel?

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
vad är det för motor för det första. sdi, e-tech, förgasare`?. har den börjat gå dåligt på tomgång plötslig?. annars prova å skruva upp den lite. skruv mellan förgasare. vad går den på för varvtal.
kan vara dåliga reeds, att dom läcker.

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Oj, lite dålig beskrivning men det är en förgasare -00. den har alltid haft låg tomgång och jag testade skruva upp den men det vart ingen skillnad. Hur kollar man om det är dåliga reeds?

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
29
Bräcke
Oj, lite dålig beskrivning men det är en förgasare -00. den har alltid haft låg tomgång och jag testade skruva upp den men det vart ingen skillnad. Hur kollar man om det är dåliga reeds?
Du plockar bort dem, Av med luftburk och förgasare först. Sen sitter dem mot cylindern. :)
Ifall dem är väldigt dåliga kommer du se det, gummi som är borta eller att membranen inte ligger helt mot gummit och tätar.

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Är reeds och insugsgummin samma sak eller sitter reedsen innanför insugsgummina?

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Okej! Nu har jag och en kompis testat att justera tomgångsskruvarna och nu när man startar har den jämn tomgång på runt 1500 varv men så fort man gasar lite så lägger sig tomgången på 3500-4000 varv :S

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
du kan även prova å justera på luftskruvarna, kan vara feljusterad. men då är det bra att veta vad man håller på med. grund inställning brukar vara 1,5-2 varv från botten. skruva in justerings skruven i botten försiktigt tills det tar stop sen skruvar du ut 1,5-2 varv. båda ska skruvas lika.

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Men är det luft eller bränsleskruvar? Jo sitter skruvarna före trotteln är det luftskruv och sitter den efter är det bränsle skruv viktigt att hålla reda på.

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Symtom just nu: vandrande tomgång, dör på tomgången når den är varm och då startar den bara med choke..
Den drar inte tjuvluft nånstans är jag 99.9 procent säker på.

Svedde

Medlem
16 mar 2014
11
0
1
Sveg
Jag Använder samma tråd då jag har ett liknande problem med min, fast det är en -01.
Efter att man har kört ett tag så surar den ner sig. Det jag tror kan vara felet är att den får för mycket olja, eftersom den blårycker jämnt. Den har även ett problem med tomgången när detta händer, den lägger sig på runt 0.5 på varvmätaren. Samtidigt när man kör, så håller man halv gas så kommer den upp i 60km/h, Samma sak vid full gas 60km/h, fast den går upp i högre varv.
Jag lämnade in den på service för koll på varför den blåryckte och hel ljuset knappt funkar när man har handvärmarn igång. Fick till svar att dom inte kunde hitta något fel.
Kan detta också ha något att göra med förgasaren? Är rätt så lost när de gäller motorer i allmänhet :eek:hwell:

/Kenneth