Mxz 600 -99

Formula_Z

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Sundsvall/Vemdalen
Hejsan!
Jag funderar på att köpa mej en mxz 600 -99.
Hur mycket ska man betala för en fin 99:a i dagens läge? :confused:
Skriv gärna lite fakta om denna skoter.

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
ca 106 hk. De är för övrigt en härlig skoter att köra... går som ett strykjärn. Fast köper du en bör du satsa på en 38 mm matta. Ja har haft min i 3 år nu å den ha aldrig krånglat motormässigt.

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Med 38 mm matta går den int så tokigt. Den gräver djupt men sakta frammåt. Risk för fastkörning finns fortfarande. :) Framvagnen är ju rätt så låg, så den glider på baljan i djupsnö. De e ju trots allt en MXZ å ingen Summit!!
Du kan ju förlänga till 345. Då går den betydligt bättre i snön.

kolla Modd-tävlingen så se du hur min ser ut! (eller garaget) En pärla!! :D

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Den går riktigt fint på leden. Stadigt. Fast hamnar ytterskidan vid kurvtagning ute i snön så styr det väldigt dåligt. Fast då ha man iofs genat för lite!

2" är max vad man kan höjja. Provade i vintras. Fick flytta oljepumpsvajer på andra sidan av en slang. Men de bero nog på att jag hade ut motorn förra sommarn å int fick vajer på samma plats igen vid monteringen. :rolleyes:

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Vid hård körning i pudersnö drar den väll som alla andra ungefär, drygt 2,5 l/mil. Normal körning på led (inte ledsmisk) 2,0 l/mil.

För två vintar sen körde ja upp till fjällen. Föret var perfekt, hård nysladdad led. Vi körde mellan 60 å 70 km/h hela tiden. Då drog den 1,9 l/mil :) Men i fjol när vi körde upp var leden ännu hårdare å då drog den 1,58 l/mil :D . Om det beror på att 8" vändhul gör att mattan går så mycket lättare eller om de va för att ja renoverat motorn mellan dessa två körningar vet ja int. Kanske en kombination av dom två. Men de går i alla fall att köra ganska billigt med den, bara man håller jämn fart å leden är riktigt fin!!

Nån annan som provat större vändhjul å upplevt nån skillnad??