MXZ 600 -99, rasad motor, vad göra?

migu

Medlem
4 jan 2008
6
0
1
Som titeln antyder så har jag ett smärre dilemma,: vevaxel, stakar, lager kolvar och borrning behöver åtgärdas och alternativen är:
1. Byta trasiga delar, pris ~13ksek nytt.
2. Vänta... tills delar dyker upp på blocket (eller pm här).
3. hitta en annan motor, vilka passar "plug-and-play" så att säga?
4. Skrota skotern och sälja delarna privat.
5. byta in mot skrotvärde (~6ksek) och köpa nyare.

Femman känns inte aktuell, jag gillar skotern, trots att den har 1200 mil på mätaren och börjar bli till åren, den känns alldeles lagom, och är generellt i ok skick i övrigt, men att lägga ut ca halva skotervärdet på en renovering tar emot ordentligt. Tips tas tacksamt emot, Vad skulle du göra i mina skor?

Storyn bakom är: vevstakslagerras -> skuren cylinder, lager generellt slitna och måste bytas. Motorn är en Rotax 593:a (ej HO utan den med 597cc originalborrning)
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Försöka hitta en (billig) motor som går att knåpa dit, eller repa den rasade.

Då har du ju en skoter du vet kommer tjäna dig ett bra tag framöver.

Nåt sånt hade jag satsat på, fast jag har en förmåga att bli kär i mina maskiner så gillar inte att sälja dom.... :sad2:
 

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
varför rasade motorn? Jag har en lik skoter som din med bränd kolv, med den kommer jag förhoppningsvis undan med uppborrning av cyl och nya kolvar.
 

migu

Medlem
4 jan 2008
6
0
1
varför rasade motorn? Jag har en lik skoter som din med bränd kolv, med den kommer jag förhoppningsvis undan med uppborrning av cyl och nya kolvar.
Det var inte jag som körde, så jag har inte förloppet helt klart för mig, men enlig utsago så: "Jävla skitskoter, den stannade och vägrar starta" var de ord föraren använde.

Raset orsakades av att vevstakslagret skar och tuggades till pulp, när några av de chunkigare bitarna letade sig upp i förbränningsrummet så var det godnatt.

Vad gäller den egentliga orsaken så kan jag bara spekulera och detta är min teori: Samma cylider skar för några år sedan pga godsbrott runt knastret och det slungades runt och tuggades till slut sönder i förbränningsrummet, den vändan nöjde jag mig med att tvätta motorn invändigt, men risken är att vevstakslagret fick sig en känga redan då, och 500 mil senare så har den skadan helt enkelt enkelt resulterat i detta ras. Jag spekulerar givetvis, men då oljepumpen verkar ok och oljekanalerna ser rena och fina ut så finner jag det scenariot som det troligaste.
 

migu

Medlem
4 jan 2008
6
0
1
Köp en rotax 440 vev och kör med 583 kolvar. Sen borrar du cylindrarna.
Intressant tanke, det måste jag kolla upp. Det förutsätter förståss att en sådan lösning i slutändan blir ett billigare alternativ. Som jag har förstått det och (utan att kolla) så har jag för mig att 583:an har 18 mm tapp med 67mm borrning, så det borde gå in, och jag gissar att 440-staken har 18 mm tapp den också och att veven har samma lagerpunkter som 593:an? Om någon kör med en sådan setup är jag intresserad av att veta hur det funkar, berätta gärna mer :) jag gillar inovativa lösningar :)