MXZ 600 ,99 (Bränsle, frysskydd)

PG

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Hej !

Vad är bästa sättet att motverka frys problem i bensinen till skotern ??

Jag blev rek. k-sprit är det bra ??
 
Senast redigerad av en moderator:

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Sprit...

Vad jag har fått höra är att man ska vara väldigt försiktig med k-sprit och annan alkohol när det gäller tvåtaktare. En LITEN skvätt är ok, men har man i för mycke så kan det visst resultera i att oljefilmen på kolvarna "tvättas" bort, och det låter väl inget vidare....

Jag använder själv en tillsats som jag tror är från tri-pack (heter det så?) som ska vara oktanhöjande, stabiliserande, smörjande och sånt... vet inte om den är så bra som det låter, men jag har aldrig haft nån ispropp sen jag började använda den... så mitt omdöme är att den fungerar.

Hoppas detta hjälper, och ta det lungt med spriten!! (i motorn alltså) =)

Mvh
Hazze
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ju skillnad på k-sprit och k-sprit...

En del märken av k-sprit är ju i princip ren isopropanol (IPA), andra består ju av nån blandning av etanol, tensider ("diskmedel"), något fotogenliknande samt grönfärg.

Jag skulle kunna tänka mig att de IPA-baserade sorternas K-sprit funkar bättre ihop med tvåtaktsolja än de andra.

Å andra sidan så lär ju de flesta bensinbolag i Sverige blanda i några % etanol i bensinen på vintern för att undvika kondens- och frysproblem på mackarna...i så fall är ju k-sprit egentligen onödig så länge man inte får stora mängder vatten i tanken av nån anledning.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag har bekanta som pular med att Etanolkonvertera allt möjligt och omöjligt (tankar E85)

De säger att det finns vissa tvåtaktsoljor som fungerar med sprithaltiga bränslen och andra inte.

Vanlig tvåtaktsolja blandar sig inte ens med E85, ricinolja använder(förr) man i metanolmotorer.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:eek:

* Blanda ALDRIG mer än 0,5 % K-sprit i bensinen !

Precis som tidigare nämts så är inte 2-T olja och olika Etanol / Alkohol produkter
speciellt bra polare !!

* Fösök att i stället alltid ha så full tank som möjligt och tanka direkt efter du har kört klart för dagen.

- - - - -
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Men sen så innehåller ju vanlig handelsbensin(95-98) upp till 5% Etanol redan i pumpen.

Bra länge har det varit så(vintertid) av kondensskäl i tankarna på macken.
Nu är ju dessutom Etannolen billigare så nu kan man anta att alla oljebolag soppar i 5% etanol, vinstmaximering.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Spriiiit !

DIRAVI skrev:
Men sen så innehåller ju vanlig handelsbensin(95-98) upp till 5% Etanol redan i pumpen.
Bra länge har det varit så (vintertid) av kondensskäl i tankarna på macken.
Nu är ju dessutom Etanolen billigare så nu kan man anta att alla oljebolag sopar i 5% etanol, vinstmaximering.
DIRAVI :

Hur vet du detta ??

Om det är exact så som du säger så ligger vi 2-Takts ägare risigt till i vinter !!!

( En 5 % inblandning kräver obönhörligen en ombestyckning av förgasarna !! )

Vet du vilka bolag detta gäller ?

- - - - - - - - - - -
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Eftersom specen för 95 octan handelsbensig medger 5% iblandning av etanol så skulle bensinbolagen vara enbart dumma om de inte gjorde det, då etanolen är billigare, skattas mindre och förhindrar kondens i tankarna.

läs mer på http://www.etanol.nu
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Men vid närmare eftertakne är det inget problem så länge man har separatsmörjning.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Problemet som jag sett med E85 och tvåtaktsolja är att oljan separerar från bränslet, så att man får rent bränsle i ledningen, det är som jag ser det ett stort problem.

Med separatsmörjning så får man ju in oljan i motorn i allafall.

Hur fungerar det då om man har SDI då sprutas ju bränslet in i överströmningskanalen och oljan i insugskanalen, då blandas ju knappt olja och bränsle.