MXZ-600 ( 2000 ) Bättre bromsar och effektuppgift... ?

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Jo har 2 st snabba frågor om mxz 600 -00

Stämmer det att det är 75kw alltså 102 hk i en mxz 600 -00?
Tycker det låter lite, lite :)

Sen bromsarna, är det ett vanligt problem? Efter ganska mycket inbromsningar så försvinner dom helt. Då får man pumpa upp trycket igen eller låta den vila.

Kan det vara så att oljan blir så het att den kokar och att slangen drar ihop sig? Byta till en stålomspunnen slang kanske? Fler som vart med om detta problem? Är ny här, och försökte söka, men hittade inte just det jag letade efter. Tack på förhand.

Mvh // sk
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: 2 frågor om mxz 600 -00

ja det kan vara att oljan blir för varm/ börjar koka om man bromsar hejd löst så blir bromsen svampig o slutar ta, kusin blev utsatt för det. eller så kanske du bara har luft i systemet. kan inte riktigt svara på om det funkar med stål omspunnen hydralslang. maybe.
 

viggebo

Välkänd medlem
12 mar 2006
114
0
6
Sv: 2 frågor om mxz 600 -00

Jo har 2 st snabba frågor om mxz 600 -00

Stämmer det att det är 75kw alltså 102 hk i en mxz 600 -00?
Tycker det låter lite, lite :)
Ja, det stämmer. lika många häst som 583
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: 2 frågor om mxz 600 -00

Jag hade nog luftat systemet till att börja med.
Men hade troligtvis bytt all olja direkt..är de aldrig bytt är de nog dags.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Stämmer det att det är 75kw alltså 102 hk i en mxz 600 -00 ?
Tycker det låter lite, lite :)

2. Sen bromsarna, är det ett vanligt problem ?
Efter ganska mycket inbromsningar så försvinner dom helt.
Då får man pumpa upp trycket igen eller låta den vila.

Kan det vara så att oljan blir så het att den kokar och att slangen drar ihop sig ?
Byta till en stålomspunnen slang kanske ?
Fler som vart med om detta problem ?
1. 104 Hp / 7800 rpm

Här har du 3 sidor om det mesta du behöver veta :
http://www.dynoport.com/article-mxz1.html


2. Ja detta är ganska vanligt.
Byt ut all bromsvätska till en med klassning DOT 5.1
samt byt ut till bättre bromsbelägg då original är väldigt dåliga enligt min erfarenhet.
Finns både bättre Original belägg och eftermarknadsgrejer som är bättre än de som sitter standard.
Att byta själva slangen till en stålomspunnen bättrar på känslan i bromsen men hjälper inte upp själva bromsförmågan.



.
 

rennyboy

Medlem
21 jan 2007
40
0
1
finland
Sv: MXZ-600 ( 2000 ) Bättre bromsar och Effekt... ?

jag har en mxz 700 och jag vet inga om 600 hundra har samma bromsok men kag satt volvos bak bromsklosar jag kommer inga hurdan volvo de var men don höll mycket bettre oki bättre känsla
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Sv: MXZ-600 ( 2000 ) Bättre bromsar och Effekt... ?

Hade problem med det på min MXZ.. Bytte till DOT 5 bromsvätska,sintrade racingbromsklossar och tog bort gallret i huvens luftintag. Det funkade kanon.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
VARNING !

Hade problem med det på min MXZ..
Bytte till DOT 5 bromsvätska, sintrade racingbromsklossar och tog bort gallret i huvens luftintag.
Det funkade kanon.
:eek: OBS !!

* Använd ALDRIG en DOT-5 bromsvätska i ett bromssystem som inte är avsett för denna speciella sort !

* En DOT-5 olja får ALDRIG hällas/blandas i ett system där det finns någon av de andra sorterna.

* DOT-5 = Silicon baserad bromsvätska

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nedanstående sorter kan blandas, dock har de olika egenskaper.

DOT-5.1 = Glykolester baserad bromsvätska
DOT-4 = Glykolester baserad bromsvätska
DOT-3 = Glykolester baserad bromsvätska





.
 

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Sv: MXZ-600 ( 2000 ) Bättre bromsar och Effekt... ?

Tackar för alla svar.

Nån som kanske vet nån sida med där man kan beställa racingbelägg som passar till just min skoter? och kanske kan ta hem DOT 5.1 från nån sida med?
 

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Mxz 600 (-00) Bromsvätska och bromsbelägg.

Ja som rubriken lyder så undrar jag vart på internet jag kan beställa dom där grejerna till exakt min mxz 600 -00. Är uete efter bromsvätskan DOT 5.1 och nå racingbelägg eller iaf bra belägg till min skoter. Har sökt runt på en massa hemsidor men hittar inget till just min. Undrar även om jag ska ha hel eller delsyntets olja i min? Tack på förhand. Mvh // sk
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bättre bromsar till Ski-Doo & LYNX

quakesk :


Bromsvätska som är DOT 5.1 klassad hittar du hos välsorterade bensinmackar, billtillbehörsaffärer, MC affärer, Snöskoter affärer osv osv
mao. så är det inget hokus pokus som du måste specialbeställa ute på internet.

Vad gäller bromsklossarna till de hydraliska BREMBO oken som sitter på Ski-Doo / Lynx sedan ca 1994-->
så finns det ett antal olika fabrikat att välja på som är mycket bättre än de dåliga original beläggen, här nedan följer ett par exempel :

* Ferodo : FDB2136SG
* DP : SDP846SNX
* Galfer : FD199G1045
* Versah : SV-1043
* BRP Racing : 415 084 600





.
 

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Tackar tackar.
Du vet ingen sida där nån av dom där beläggen finns att beställa?
Och är det krångligt att byta?

Och frågan om jag ska ha del eller helsyntet vore nice att få svar på.

tack igen! Mvh
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Du vet ingen sida där nån av dom där beläggen finns att beställa ?
Och är det krångligt att byta ?

Och frågan om jag ska ha del eller helsyntet vore nice att få svar på.

Tex Ferodo beläggen hittar du här :

http://www.allright.eu/SE/documents/SNO08_Ferodo.pdf

de kostar 595:- / par

Telefon : 031 - 795 52 85

----------
Att byta beläggen går på 5 sekunder och är hur lätt som helst.
Det som däremot kan vara lite pyssel med är att byta bromsvätskan :rolleyes:


Vad gäller oljan så förmodar jag att du menar vilken sorts 2-takts olja du skall köra på...
Svaret på den frågan är lika många som antalet stjärnor på himlen. :D


2 BRA oljor till rätt pris är enligt mig :

* Shell Advance VSX-2 ( Halvsyntet )
* Q8 Sprint ( Halvsyntet )

Dessa funkar hur bra som helst på tex RAVE försedda Rotax motorer.



.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Vill inte vara ordmärkare men det heter inte bromsolja, man oljar aldrig bromsarna :D
Precis som 2stroke skriver säger man bromsVÄTSKA, annars skulle man lika gärna kalla glykol för kylarolja, har ungefär lika mycket gemensamt som olja och bromsvätska.
 

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Tex Ferodo beläggen hittar du här :

http://www.allright.eu/SE/documents/SNO08_Ferodo.pdf

de kostar 595:- / par

Telefon : 031 - 795 52 85

----------
Att byta beläggen går på 5 sekunder och är hur lätt som helst.
Det som däremot kan vara lite pyssel med är att byta bromsvätskan :rolleyes:


Vad gäller oljan så förmodar jag att du menar vilken sorts 2-takts olja du skall köra på...
Svaret på den frågan är lika många som antalet stjärnor på himlen. :D


2 BRA oljor till rätt pris är enligt mig :

* Shell Advance VSX-2 ( Halvsyntet )
* Q8 Sprint ( Halvsyntet )

Dessa funkar hur bra som helst på tex RAVE försedda Rotax motorer.



.

Tackar tackar för dina klockrena svar.
Du får gärna försöka skriva så pass bra som möjligt hur man på bästa vis byter bromsvätskan. Nåt man bör specielt man bör tänka på? Ja all info är jag mycket tacksam för.

Mvh // sk