MXZ-583 ( 1998 ) Vinglig/Instabil på hårt spår... ?

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har ett litet problem med min mxz 583 -98, när man kör på vägar eller liknande jämna underlag, är det så j*vligt vinglig och instabil, måste sitta och konsentrera sig på att hålla kontroll hela tiden, och den känns även otroligt mjuk i framvagnen, kanske dämparna är i behov av reparation??
 
14 jan 2007
28
0
1
Gävle
Sv: Instabil Mxz -98

Det kan inte vara så enkelt att skidorna står lite fel riktade då?
Jag vet från tidigare erfarenheter att om dom står riktade emot varandra i framkant bara pytte pytte lite så blir det vingligt som sauten....
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Sv: Instabil Mxz -98

Det kan inte vara så enkelt att skidorna står lite fel riktade då?
Jag vet från tidigare erfarenheter att om dom står riktade emot varandra i framkant bara pytte pytte lite så blir det vingligt som sauten....

måste kolla upp det, hur skall dom vara inställda då?? så dom e helt raka, lr lite bredare fram???
 
14 jan 2007
28
0
1
Gävle
Sv: Instabil Mxz -98

Exakt men bara pytte pytte lite så brukar jag ha men det finns säkert fördelar med att ha inställt på det andra viset vid ex snäv körning men prova dig fram.
Det är ju inget dyrt ingrepp att börja med.
Annars om du ställer dig på skotern och rycker i den i sidleds så känner du ju och så om den känns som den vickar lättare åt något håll då kan du ju kolla den dämparen ochså men det brukar vara svårt att känna så vidare inte skillnaden är stor.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Sv: Instabil Mxz -98

kom just på att jag kanske oxå skulle behöva byta kullederna i styrningen, glappar ganska mycket där redan, går det byta bussningar i skidorna också?? för jag tycker dom glappar lite väl mycket??