MXZ 550F -04 / Klånkljud från variatorn?

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Precis fått hem skotern, en Ski-Doo MXZ 550F -04, och efter en kort tur är det ett par saker som jag märkt som gör mig lite brydd och som kanske hänger ihop?

För det första är det precis som någonting står och slår på tomgång, det "klingar" till. Det låter varken speciellt högt eller vid gaspådrag. Kan det vara något med bromsskivan/oken och kan man göra något åt det?
För det andra så "klånkar" det till i vad jag tror är variatorn precis när skotern börjar dra ibland, ljudet verkar komma från samma ställe som ljudet vid tomgång dock. Inte heller här hörs något när skotern väl rullar.

Är detta normala ljud? Man blir ju alltid lite hispig när man köpt nytt och hör saker man inte hörde på gamla skotern (En JAG -92 som däremot lät och klånka lite överallt. ;) ) och ljud man tycker borde inte vara där.

En annan sak, hastighetsmätaren visar ju tre saker, Totalt antal mil, mil sedan sista nollställning (trippmätare) och en sak till. Om det är tid som skotern vart igång så tycker jag inte den kan stämma eftersom skotern gått 433 mil och den visar 42h28 vilket ger en snittfart på över 100 km/h.

//Magnus
 

Lynx_mies

Välkänd medlem
27 nov 2006
118
0
6
Junis
Sv: Klånkljud från variatorn?

Tim mätaren går att nollställa, därför den visar så knasigt..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Klånkljud från variatorn?

Kolla kedjan/kedjesträckare.

Prova att vrida sekundären fram och tillbaka (med motorn avslagen). Går det att vrida mycket så är det nåt elände med kedja/sträckare.

Det klingande ljudet som hörs kommer nästan garanterat från bromskivan som vibrerar lite på axeln vid tomgång. Tystnar det då du bromsar?
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Sv: Klånkljud från variatorn?

Har tyvärr ingen möjlighet att kolla det innan helgen. Men det är alltså normalt att bromsskivan vibrerar lite och klingar?

Ska även ta och kolla upp kedjan.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Klånkljud från variatorn?

Har tyvärr ingen möjlighet att kolla det innan helgen. Men det är alltså normalt att bromsskivan vibrerar lite och klingar?

Ska även ta och kolla upp kedjan.

Vad jag vet så verkar det vara vanligt fenomen på många maskiner. Hör ofta de som har problem med klingande skiva. Det tystnar under körning och då man håller in bromsen... Men det kan ju vara ett irriterande ljud.
 

linushellstrom

Aktiv medlem
17 okt 2007
90
0
6
norrland ; b
Sv: Klånkljud från variatorn?

låter samma på min, supersport 550f -07 .. men bara ibland när man som tar igång, att det som klonkar till i variatorn, fast det låter ibland som att det är vid bromsoket ..
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Sv: Klånkljud från variatorn?

har du provat att plåsa ur variatorn med kompressorn?
Det bruka hjälpa. Men det kan ju också vara som dem tidigare har skrivit ?
men det är ju värt ett försök:D
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Sv: Klånkljud från variatorn?

låter samma på min, supersport 550f -07 .. men bara ibland när man som tar igång, att det som klonkar till i variatorn, fast det låter ibland som att det är vid bromsoket ..
Ja, exakt så. Kanske inte är något fel då... Låter ju inte varje gång man gasar men ibland och bara från stillastående.

Mer tips så jag kan kolla upp allt när jag åker hem över helgen, blev lite stressigt sist så ingen chans att kolla upp det riktigt då.
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Sv: Klånkljud från variatorn?

Vill tacka igen för alla svar.

Har haft möjlighet och gått igenom allt nu i helgen och skivbromsen glappar lite men inte mer än på farsans skoter (GT 500 -02) så det är ingen fara med den, så det klingande ljudet kan jag ignorera.

Det andra ljudet har jag hittat källan till nu. Om jag bromsar, stananr och gasar efter det klonkar det liksom till men jag har exakt samma ljud på gammel JAG:en min så antar att det är helt normalt. Kedjan var iallafall sträckt så inget med det. Antar att jag iallafall kan sova lugnt ikväll.
 
Last edited: