Mxz 500 hög tomgång

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Jag har upptäckt att skotern går på hög tomgång när den blivit varm. Efter att man släppt på gasen ligger tomgången kvar på 2500-3000 varv. Ett snabbt tryck på choken tar direkt ner den till ca 1800 varv.

Jag har sprutat startgas runt förgasare och gummin, och vid vevaxeln bakom variatorn men tomgången verkar förbi orörd.

Innan jag uppmärksammat att detta nog var ett problem så stog den efter senaste turen på den höga tomgången i ett par minuter. Lampan hade tänts och varnade för hög temp, fast resten av resan var utan problem.

Idag efter 10-15 minuter på tomgång med testande av startgas och kort choke vid de höga varven så kollade jag tändstiften som såg ut som på bilden. I fall att det säger något.

MXZ 500 -01 750mil
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den funkat bra tidigare så felet kom plötsligt så är de skit i en av förgasarnas lågfartsmunstycke. Om den alltid varit lite hög på tomg testa skruva ut bränsleblandskruvarna minst ett halvt varv ut åt gången och finjustera sluteligen så den går ner stabilt på tomg. Men obs de kommer sänka varvtalet även om de är skit i munstyckens så rengör bägge förgasarna i viket fall och finlira in blandskruvarna sedan utgå från 1,5 varv utskruvade blandskruvar. Dra igenom lågfartsmunstyckena med ståltråd eller veckad koppartråd från elkabel för de duger inte att tryckluftsblåsa ur dem. Jag antar du kollat att gasvwire har spel så de inte bara är för sträckt wire.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Om den funkat bra tidigare så felet kom plötsligt så är de skit i en av förgasarnas lågfartsmunstycke. Om den alltid varit lite hög på tomg testa skruva ut bränsleblandskruvarna minst ett halvt varv ut åt gången och finjustera sluteligen så den går ner stabilt på tomg. Men obs de kommer sänka varvtalet även om de är skit i munstyckens så rengör bägge förgasarna i viket fall och finlira in blandskruvarna sedan utgå från 1,5 varv utskruvade blandskruvar. Dra igenom lågfartsmunstyckena med ståltråd eller veckad koppartråd från elkabel för de duger inte att tryckluftsblåsa ur dem. Jag antar du kollat att gasvwire har spel så de inte bara är för sträckt wire.
Jag har inte kört med den mycket sen jag köpte den i fjol men problemet har funnits hela tiden.

Det verkar vara omöjligt att komma åt och justera skruvarna med förgasarna på plats i skotern.

Gaswiren och choke har ett litet spel.

Den stannar endast på de högre varven om man varvar upp den och släpper på gasen. Efter choke så går den ner och stannar på vanlig idle.

Det blir nog så att jag får ta ur och prova rengöra förgasarna.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du skruvar lös luftburken går de komma åt bränsleskruvarna bakifrån. Öppna dem ett halvt varv från de läge de har nu så kan de ev bli bra öppna mer om de inte duger med halvt varv. Men rengöring och justering av skruvarna är såklart bäst. Du kan provstarta motorn utan luftburk den ska gå ner på tomg stabilt även utan burk så justera skruvarna utan luftburk de funkar bra .Om du rengör förgasarna se över synkroniseringen mellan trottlarna för de brukar ändra sig bara efter typ 100-300a mil så öppnar de olika i höjd de är lätt att justera in på en skruv mellan förgasarna. Om du inte får ner tomg ens efter rengöring och typ 2,5 varv utskruvade bränsleskruvar så kan du behöva gå upp i lågfartsmunstycken. Ex om de sitter 17,5" där nu gå upp till 20". Trottlarna läcker förbi mer o mer luft runt hela borret på förgasaren ju fler mil de gått så vid 700-1000mil kan man behöva sätta i större lågfartare.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Dom var skitiga! Du kan ju tvätta upp dom lite när dom ändå är lös. Bränsleskruven är den med vit plast för att kunna handskruvas, syns på första bilden, långt ner, och då är det ju en likadan på den andra förgasaren.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tomgångsskruven är inte den med vit plastsvred långt ner i geggan på första bilden de är bränsleskruven. De sitter en likadan på andra förgasaren. Tomgångsskruven är den uppe mellan förgasarna med metallhatt. Skruvar du ut dessa bränsleskruvar så får den mer soppa och de resulterar i att motorn går fetare = går snabbare ner på tomg. Tomgångsskruven justerar du bara vilket varvtal du vill ha tomgången på.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tomgångsskruven är inte den med vit plastsvred långt ner i geggan på första bilden de är bränsleskruven. De sitter en likadan på andra förgasaren. Tomgångsskruven är den uppe mellan förgasarna med metallhatt. Skruvar du ut dessa bränsleskruvar så får den mer soppa och de resulterar i att motorn går fetare = går snabbare ner på tomg. Tomgångsskruven justerar du bara vilket varvtal du vill ha tomgången på.
Haha okej då.. ändrar mitt inlägg!
 
Reactions: Boost III

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Förgasarna var väldigt skitiga och de ska få en in- och utvändig rengöring innan de monteras igen! Ska även titta på storleken av munstyckena.

Som Vituraz först skrev så trodde jag själv att det var en idle skruv likt alla de bilder jag hittat. Jag förstod att tomgången ställs med skruven ovanpå men tänkte att de här vita skruvarna var för justering av varje förgasare (för att få dem synkade eller så).

Det finns ett "hål" där de på många andra förgasare sitter en justeringsskruv och som jag först tänkte var fulla med skit då det inte gick att skruva. Det var först när jag tog lös dem som jag insåg att det inte fanns någon skruv där.

Då ska jag kolla hur långt utskruvade dem är, dra ut dem ett halv varv extra ifall det finns utrymme (antal varv) och sedan montera tillbaka dem för att göra ett nytt försök.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som en bra plan vi hoppas på skit i lågfartarna rengör dem med koppartråd så du kan såga lös skiten i dem. Urblåsning duger inte i lågfartsmunstyckena. Uppe mellan förgasarna ser du även en liter skruv med mejselfäste den justerar du synkroniseringen med. Justera in den så du ser att trottlarna lyfter från botten samtidigt. De duger bra med blotta ögat för de där skiten är så rackliga att de ställer om sig bara du kört 50 mil så de duger att justera in dem så lika du kan dvs de ska börja öppna exakt samtidigt från tomgång när du rör gasen. De brukar stå käpprätt åt hell varenda gång man kollar dem.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Jag har nu rengjord ut- och invändigt, justerat och monterat tillbaka.

Jag har inte hunnit mer än att ha den ståendes på tomgång ett tag dock minst lika längre som när problemet tidigare har visat sig.

Jag har nu skruvat ut skruvarna från ca 1 varv till 1,5. Och från att ha stannat kring 3000 varv tidigare så sjunker den nu till tomgången. Det skulle nog gå att skruva ut dem lite längre då det sjunker mycket långsammare efter 2300. Jag upplever även att den är lite rappare på gasen från tomgång och uppåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då låter de som du fått ordning på den men kör ett tag och fundera på om du vill att den ska gå ner snabbare på tomg och skruva ut dem mer iså fall. Men ha i åtanke att om de är kallare så rusar de mer o mer ju kallare de blir. Ställer man in bränsleskruvarna perfekt i varmgarage eller i plusgrader utomhus så brukar jag öppna dem ca ett kvarts varv extra de brukar bli rel bra till 0-15 minusgrader.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Jag får göra så innan jag justerar mer.

Då garaget numera är ett snickeri så får man skruva utomhus i minusgrader och där är även skotern testad :)


Kvar är nu bara att fortsätta kolla i att shimsa primären och reda ut varför halvljuset ej fungerar.