mxz 440 rave-95

mxz440rave

Aktiv medlem
8 feb 2007
96
0
6
fristad
borde väl finnas avtappningsbultar till vevhuset???????hittar f*n inga???????sekundärvariatorn måste jag använda spett för att få isär!!!!!när jag tar av/på remmen.ska jag smörja/rengöra variatorn???från en som precis köpt sin första skoter.tacksam för svar!!!!!!!!!!!

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
borde väl finnas avtappningsbultar till vevhuset???????hittar f*n inga???????sekundärvariatorn måste jag använda spett för att få isär!!!!!när jag tar av/på remmen.ska jag smörja/rengöra variatorn???från en som precis köpt sin första skoter.tacksam för svar!!!!!!!!!!!
vad ska du tappa ur vevhuset då? kanske du menar kedjehuset:confused:
o när du ska byta remm så palla upp skotern bak så går det lättare

mxz440rave

Aktiv medlem
8 feb 2007
96
0
6
fristad
vissa modeller vet jag har avtappningsbultar så du kan tömma vevhuset på bensin,om du surat ner den redigt,de skotrar jag har lånat innan ska man ju inte behöva spett för att få isär skivorna på sekundären för att byta rem!!!!!

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Har inte hört att det ska finnas någon plugg i vevhuset. Startar den inte? Och NEJ, man ska inte behöva ett spett för att hå isär skivorna på sek.variatorn. Går dom för tungt så växlar den inte som den ska.

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
43
Hammerdal
polaris har urtappning på vissa av sina skotrar

och bombardier har en ***** fjäder i sina sekundärvariatorer så du skall använda ett verktyg som du gängar in i ett hål som e på sekundären

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Det bör du göra. Använd verktyget som MRBLOMMEN skriver om, för att ta lös remmen (en 5 cm lång bult med ett vikbart handtag på som ska gängas in i sek.variatorn för att tvinga isär skivorna). Plocka isär, rengör och smörj sparsamt axeln som den inre skivan glider på. Kolla även hur spänd fjädern är. Ska vara ca 7-9 kg.

mxz440rave

Aktiv medlem
8 feb 2007
96
0
6
fristad
tack för svaren,blev man lite klokare angående rembyte,undrade ju va f*n ska man ha med sig ett spett ut i skogen för att byta rem.jaja.men urtappningspluggar finns alltså inte?????

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Det är ju inte säkert att han har ngt verktyg för att sära på sekundären. Alla bombardier sekundärer har inte det.

Många finnesser på ett järnspett;)

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Finns det inget verktyg är det ännu viktigare att den är rengjord så det går byta remmen i skogen. Tillbaka till avtappningspluggar i vevhuset, har du problem med att den blir sur och inte startar?

mxz440rave

Aktiv medlem
8 feb 2007
96
0
6
fristad
ja men å andra sidan sett har jag kört den 3 dagar innan snön försvann,bor lite för långt söderut för en skoter,men det får bli en resa norrut när jakten med stövaren är slut.olika bud det är alltså inte säkert att jag har något uttag på variatorn alltså???ps har ej skotern hemma för närvarande.har alltid ägt 2-taktare med ckoke men denna har ju primer tar kanske ett tag innan man lär sig vad skotern vill ha??

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Pumpa 2-3 ggr, då bör den starta och när du hör att tomgången blir högre så pumpa försiktigt 1 pump så den lugnar ner sig men som du säger, det tar tid att komma överens.