Mx z 600 -00

L

Laggie

Har köpt en Mxz men har aldrig kunnat provköra utan jag köpte grisen i säcken... vet någon om den går bra eller om den är lika vinglig som 99:an
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Kanon

Har en 700-00 och den går bra, skön boggie.
Jag tycker inte 00 är vinglig, jag har tagit bort krängarna, utan att göra något mer åt dämparna.
Det blev stor skillnad, men bara till det bättre


Chao
 
L

Laggie

tackar..

Du säger att den blev bättre när man tagit bort krängarna??? Blev den inte tippkänsligare då i kurvorna??
vet du om det är skillnad i motorerna sen 99??
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Till vis del

Första turen utan krängare var i vingligase laget.
Men sen spände jag upp fjädrarna ganska mycket.

Jag kan inte säga hur mycket för att det skiljer på dämparna mellan 600-700. 700:an har markeringar på själva dämparn från 1-4.

Skotern vickar lite mer, men det är bara precis när den liksom börjar att kränga.
Så man får burka lite extra för att hålla den plan. Men det är inget som stör.

Öhh fan det var lite krångligt att försöka förklara.

Jag fick tipset av Tomas på cykel och motor i säter. Han hadde plockat av krängarna på sin 600 och åkt ifrån alla andra ski-doo handlare som hadde den kvar på något återförsäljar träff tror jag

 
L

Laggie

Ok..

Du menar alltså i pricip att det går att köra fortare men du får kämpa lite mer med burkning och så...
Det är ju inget negativt... huvudsaken man kör ifrån alla andra=)
är det krångligt att plocka av hämmarna?? Så att man kan bara testa att ta bort dem utan att plocka ner halva skotern??
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Enkelt

Helt rätt uppfattat.

Det är inga problem att plocka bort krängarna

Borra bort popnitarna där krängarn går in buken, 4st på var sida. Sen skuvar du bort den bakre infästningen på EN av trailing armarna och lossar den.

Sen är det bara att lirka bort den. Det kan sitta ett stripes runt krängaren inne i skotern men det är bara att klippa av den.


Lycka till!
 
L

Laggie

tack så mycket...

Ja det lät inte så farligt jobbigt så jag ska kanske pröva senare när snön kommer... det är ju ett tag kvar men den närmar sig... den närmar sig

tack / Lars
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Fjädrar

Spänn inte fjädrarna... "hänget" ändras ju inte om du tar bort krängaren.. Byt till hårdare fjädrar!