Muttern vid svänghjulet

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
ja ska du ta bort boggin så behöver du inte ta bort den;)



men ska du bort med svänghjulet så måste du däremot bort med den:)
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej!

Varför ska jag låta den sitta?, jag får väl inte loss svänghjulet om jag inte tar bort den muttern?

Eller går det ändå att ta loss svänghjulet utan att ta bort muttern?
Jag har ingen aning för jag har aldrig behövt lossa ett svänghjul på nån skoter nyare än 1975.

Mvh Micke
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Men hur sjutton får jag loss muttern när svänghjulet snurrar på sig när jag ska prova att ta loss muttern med spärrskaftet?
Man skulle ha haft något att hålla fast svänghjulet men med vad?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men hur sjutton får jag loss muttern när svänghjulet snurrar på sig när jag ska prova att ta loss muttern med spärrskaftet?
Man skulle ha haft något att hålla fast svänghjulet men med vad?
Rätt uppenbart men ändå skoj för du skrev inte att du skulle av med svänghjulet.

Men som sagt, en muttermaskin - är skotern helt kompslut kan du ju be en kompis hålla i primärvariatorn.

Du vet att du måste ha en avdragare till svänghjulet, när du väl fått bort muttern?
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Ojdå, glömde nog bort att säga att jag skulle bort med svänghjulet, det är bra komp i motorn, men ska testa med att hålla fast variatorn, har inte behövt skruva så mycket i de skotrar jag har haft, de har inte krånglat, bara bytt stift och remmar några gånger, bytt några slides.
En avdragare har jag, köpte den av Rinab, kollade lite och det ser ut att bli lite svårt att få bort svänghulet, själva plattan verkar vara för liten diameter på, men ska kolla mer när jag fått bort muttern.
Tack för bra tips allihopa, återkommer...
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Jag har fått loss både muttern och svänghjulet, var enkelt att få loss det, satte bara dit en blocknyckel och slog med släggan och muttern lossnade direkt, satte sedan ett järn inne i variatorn som låg an emot chassiet med några mjuka trasor så att det inge skulle bli några repor, och drog sedan med en blocknyckel på avdragaren och efter ett par drag med nyckeln så lossnade svänghjulet direkt.

Detta gick jättebra.