MTX 162" LE - 16 (Boogie fråga)

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Främre Boogie 100 evol / 60 main chamber
Centrum dämpare 220 evol / 150 main chamber.

Sen ovanför centrum dämparen finns ju ett vred men kan ej tyda vad som står, ska den justeras något?
Nu ska vi reda ut lite saker här.
Det du kallar främre boogie är centrum dämparen och det du kallar centrum dämparen är bakre boggie. Kan vara bra att veta när folk säger att du ska justera centrum dämparen tex så du inte justerar den bakre.

Med det sagt, vredet du har på bakre dämparen är rebound justering, dvs hur snabbt den ska fjädra ut igen efter att ha blivit ihoptryckt. Vet man inte vad det är så ska man lämna den i standard inställning. Jag tror det är 20 klick man kan vrida och standard är 12 klick ut från helt inskruvad.
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Nu ska vi reda ut lite saker här.
Det du kallar främre boogie är centrum dämparen och det du kallar centrum dämparen är bakre boggie. Kan vara bra att veta när folk säger att du ska justera centrum dämparen tex så du inte justerar den bakre.

Med det sagt, vredet du har på bakre dämparen är rebound justering, dvs hur snabbt den ska fjädra ut igen efter att ha blivit ihoptryckt. Vet man inte vad det är så ska man lämna den i standard inställning. Jag tror det är 20 klick man kan vrida och standard är 12 klick ut från helt inskruvad.
Hej

Får tacka för informationen :), ska kolla mina värden ikväll obelastat.

Mvh
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Hej igen

Nu har jag kollat PSI trycket utan belastning.

EVOL/MAIN CHAMBER
Skidor 130 / 90 PSI
Centrum dämpare 90 / 60 PSI
Bak dämpare 200 / 100 PSI

Enligt serviceboken så rekommenderar dom

Skidor 150/90
Centrum 125/50
Bak 250/150

Tack för all hjälp, ni är snäll ni som kan hjälpa amatörer som bara vill njuta av skoterföret i Norrbotten ;)
Mvh
 
Reactions: suregom

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sänk trycket på skidorna till typ 75 på huvudkammaren.

Öka trycket på centerdämparen till 100 nånstans på huvudkammaren.

Bakre boggidämpare 120 kanske.

Följ med evolkammaren så den ligger 70 eller nåt över.

Testa och se... fjädring är ju en individuell grej vad man tycker är bra.
 
Reactions: chevelle66

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Börja med det rekommenderade trycket först och se hur det funkar och utgå sedan från det. Kom ihåg att justera trycket i evol först och sedan huvudkammaren.
 
Reactions: antonbc