MTX 162" LE - 16 (Boogie fråga)

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Hej

Har monterat en extra dyna så frun kan haka på lite turer, jag upplever att skotern är väldigt låg och skulle vilja få lite mera höjd på chassit ifrån mattan, tror det kan bli snudd på att mattan kommer ta i tunneln ibland, hur löser man detta? är det att flytta upp den genomgående bulten ifrån mitten hålet till översta hålet eller ? som håller övre vändhjulet.

Sen att justera trycket på dämparna tror jag att jag kan lösa, men ni kanske har en bra guide för allt detta hur man justerar boogien, samt tryck för dämparna vi väger ungefär ~ 140kg tillsammans.

Tack på förhand!

Mvh / Nisse.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Tror aldrig du får problem med frigång på mattan men det är bara att byta hål och testa. I vanliga fall blir skidtrycket högre med boggien i nedersta hålet men det blir knappast ett problem på din djupsnöskoter med extradyna och passagerare. Boggien är okopplad så det är ju ingen optimal touringskoter.
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Hej

Så du tror det är lugnt ? Hon kommer inte följa med så hemskt mycket är mest bara påsk osv. Den är i mitten hålet just nu, om jag vill ha Chassit lite högre bak från mattan ska jag spänna på fjädringen då eller ? Tänkte om jag flyttar den till övre eller nedre hålet kan väl inte göra så stor skillnad ?

Så ser det ut nu med dubbeldynan, kanske är bara jag som svamlar :)

Tack för ditt svar
 

Attachments

Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ja ser främre svingen är inflyttad längre ner på skenan. Det gör att boggien säckar tills hela mattan ligger plant efter backen.

För visst är det så att om du lyfter i bakbågen hamnar främre delen av mattan i luften fast vändhjulen är kvar i backen?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hur har du ställt centerdämparen? Du har boggifix ser jag, så centerdämparen ska du göra bra hård. Titta inte på nå värden i instruktionsboken då blir det pannkaka.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Skidtrycket är så enormt högt standard... boggifix gör susen! Sätter man även längre balataremmar blir det faktiskt riktigt bra.
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Så jag ska göra centerdämparen bra hård, i övrigt är det bara och gasa ? Ska kolla vad den är inställd på nu, om jag låter den bara stå också lyfter jag bak på skotern så är det ganska långt tills mattan lättar iaf
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Öka trycket på centerdämparen så kommer det bli bra! Rör inget annat, definitivt inte nån infästningspunkt på boggien i chassiet.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Skidtrycket är så enormt högt standard... boggifix gör susen! Sätter man även längre balataremmar blir det faktiskt riktigt bra.
Hur? På 16 arctic är det längre centerdämpare och högre infästning i skenorna för att minska skidtrycket.

Boggiefixet ökar trycket på centerdämparen genom att flytta upp skenorna i framkant närmare skotern, vilket gör att skenorna ändrar vinkel och boggien säckar mycket mer än original. Känns som en nödlösning
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Hej
Kollade trycket på dämparna

Fram till skidorna 150 Evol chamber/ 100 Main chamber

Främre Boogie 100 evol / 60 main chamber
Centrum dämpare 220 evol / 150 main chamber.

Sen ovanför centrum dämparen finns ju ett vred men kan ej tyda vad som står, ska den justeras något ? Skickar en bild och är det andra på bilden baltaremmar?

Tack för era svar :)
 

Attachments

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Öka trycket på centerdämparen så kommer det bli bra! Rör inget annat, definitivt inte nån infästningspunkt på boggien i chassiet.
Ja skulle säga att det är vettigare än flytta upp bakre boggifäste till ett av arctic cat beprövat hål istället för att borra nya hål för främre svingen och sabba geometrin helt.

Skotern kommer att säcka lika mycket även om centerdämparen är en solid stång, eftersom boggien säckar tills skenorna ligger plant efter backen.

Men nu då det är gjort är det nog bara att spänna på bakre dämparen tills det känns bra
 
Reactions: j84

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Antonbc: har du en 2016 Viper M-tx eller vad?

Eftersom jag äger en sån där skoter ombyggd med boggifix och längre balataremmar så tänker jag utan att gå in på vinklar å tjosan hit och dit helt enkelt påstå att det funkar suveränt med ovanstående ändring. Infästningspunkt i chassie enligt standard. Jag kör även med dubbeldyna rätt så ofta och även det blev ju dubbelt så bra när centerdämparen kom med i leken. Original med dubbeldyna så bottnade bakre dämparen hur hårt den än var ställd med dubbeldyna å passagerare.

Men det krävs att centerdämparen är hårt ställd efter att boggifix är monterat (jag har min på max).
 

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
23
1
3
Piteå
Antonbc: har du en 2016 Viper M-tx eller vad?

Eftersom jag äger en sån där skoter ombyggd med boggifix och längre balataremmar så tänker jag utan att gå in på vinklar å tjosan hit och dit helt enkelt påstå att det funkar suveränt med ovanstående ändring. Infästningspunkt i chassie enligt standard. Jag kör även med dubbeldyna rätt så ofta och även det blev ju dubbelt så bra när centerdämparen kom med i leken. Original med dubbeldyna så bottnade bakre dämparen hur hårt den än var ställd med dubbeldyna å passagerare.

Men det krävs att centerdämparen är hårt ställd efter att boggifix är monterat (jag har min på max).
Ska jag vrida vredet till max medsols ovanpå dämparen? Vad har du för tryck i dämparen? :)

Mvh
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hej
Kollade trycket på dämparna

Fram till skidorna 150 Evol chamber/ 100 Main chamber

Främre Boogie 100 evol / 60 main chamber
Centrum dämpare 220 evol / 150 main chamber.

Sen ovanför centrum dämparen finns ju ett vred men kan ej tyda vad som står, ska den justeras något ? Skickar en bild och är det andra på bilden baltaremmar?

Tack för era svar :)
Är det där obelastade värden?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Antonbc: har du en 2016 Viper M-tx eller vad?

Eftersom jag äger en sån där skoter ombyggd med boggifix och längre balataremmar så tänker jag utan att gå in på vinklar å tjosan hit och dit helt enkelt påstå att det funkar suveränt med ovanstående ändring. Infästningspunkt i chassie enligt standard. Jag kör även med dubbeldyna rätt så ofta och även det blev ju dubbelt så bra när centerdämparen kom med i leken. Original med dubbeldyna så bottnade bakre dämparen hur hårt den än var ställd med dubbeldyna å passagerare.

Men det krävs att centerdämparen är hårt ställd efter att boggifix är monterat (jag har min på max).
Nä m8000. Trådskaparens boggie ser riktigt låg ut motför vad den ska vara, lyftbågen är lätt 1dm lägre än min fastän vi har boggien i samma hål i tunneln. Det ser inte rätt ut
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Screenshot_20190127-203556_Instagram.jpgScreenshot_20190127-203641_Chrome.jpg
Nu blir det dålig jämförelse när han har 162 och jag 153 men jämför vinkeln på bakre saxen
 
Reactions: j84