mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16 ?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16 ?

jag gillar verkligen att smälla på led, men nu blir det mindre led då mina vänner åker djupsmaskiner,och jag vill värkligen utforska djupsnön.
jag har kommit fram till dessa maskiner. Hur kan man välja in yamahan jo den motorn och kvaliten gillar jag.Har åkt nytro rtx i 4 år och myk nöjd med den på led men de blir aldrig någon fart i djupsnön.lynxens underbara fjädring och den gillar verkligen att köras hårt.axys är ju helt fantastisk i djupsnön.
rotax 800 motorer hur bra är dom? kan man ha en sådan ca 5 år och köra 150-200 per säsong.det är då yamahan kommer in i de här.

är det någon som kan komma med tipps och kanske hjälpa mig på vägen att hitta en maskin som passar mig,:wacko:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

Ska du köra länge med skotern och inte vill skruva med motorn iallafall så är väl Yamahan närmast till.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

ja jag vill ju kunna göra daxturer på 30mil om det blir läge.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

ska du på långturer borde väl etec vara bra, på led drar dem klart mindre än polaris. En freeride 146-154 eller en boondocker kanske? Yamaha skulle jag skippa om du inte går på dem längre modellerna.

Kör själv föregångaren till SKS:en och tycker den funkar ok på ledkörning, sen är jag avis på etecens förbrukning vid ledkörning/lugn körning. Har du inga problem att tanka lite oftare så är nog SKS:en superfin.
För mig är inte förbrukningen ett problem dock då jag alltid klara mig på en tank när jag är ute o kör (kör aldrig 20+ mil på en dag..)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

ja jag vill ju kunna göra daxturer på 30mil om det blir läge.
Då jag sa länge menade jag alltså äga skotern många år... du vill ju köra kanske 1000 mil med skotern vad jag förstår? Då ska du ju ta Yamaha. Det florerar en hel del motstridiga uppgifter på detta forum runt t.ex 800 e-tec, i vissa trådar påstås den hålla i princip för evigt och i nästa tråd så säger kanske samma personer att det måste bytas kolvar och lager på veven efter några stackars hundra mil. 1000 mil på Yamahan är ju inga problem, inte motormässigt iallafall. Polaris 800 pro-ride som jag hade klarade drygt 300 mil innan kolvras.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

Titta på en Lynx Boondocker 3900 med 600 e-tec motorn. Följer en Nytro överallt prestandamässigt men galet mycket bättre bredvid leden. Drar mindre soppa och motorn verkar svår att nöta ned. Tror att den är svårslagen om man ska titta på den ekonomiska och driftsäkra biten kontra Rolighetsfaktorn.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

Har kollat lite mera på mtx 141 den har ju lite bredare framvagn och krängningshämmare som man kan ta bort¨om man vill.57mm matta fungerar ju i snö och på led.
men visst den är kanske inte lika rolig som en 2 tacktare.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: mtx 141"-16 eller axys sks-16 eller boondocker 3700 800-14 eller xtrim re 800 -16

Jag tycker... om du ska gå på Yamaha, Köp en 153"-tummare om du har tänkt köra en hel del utanför spåret. Den går inte alls dåligt efter led heller. Varför inte den svarta som har 66mm powerclaw-matta om du inte vill ha 76'an. Finns ju nya såna kvar till riktigt bra pris just nu, mer skoter för pengarna är nog inte lätt att hitta.

Nu har jag ju inte testat 2016 M-TX 141", men däremot har jag kört 2015 X-TX LE 141" som är snarlik. Det som jag uppfattade var ett problem med X-TX utanför spåret var att i löst före ville den gärna gräva ner arslet och liksom leva på mattsnurren med skidorna i vädret för att komma framåt, och med originaleffekten så vill det inte riktigt räcka till... titta på motsvarande 2-taktare hos Arctic (XF8000) som har mer hästar att förfoga över, den beter sig likadant men klarar sig skapligt på mer mattsnurr.

153" M-TX flyter ju betydligt bättre, allra helst 2016 års som har uppdaterad geometri i boggin, bättre skidor och framvagn.