Mountain Snowmobile of the Year 2014 Ski-Doo Freeride

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
För mig känns det helt okej att komma upp för backen som andre man, framför allt när det står en stallis på toppen :)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Synd att dom inte kan få ner vikten lite mer bara jämfört med summiten !
Ja, fast det är ju en svår ekvation då i princip enda skillnaden i chassi mot Summit är förstärkningar vilket såklart innebär mer vikt. Enda sättet är att ändra grundchassit vilket då skulle göra även Summit lättare då den inte har förstärkningarna. :)

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Jo iofs. Men har ni sett förarna på snowmobile.com, dom kör ju som muppar inte för att jag kör bättre men jmft mot tex supertraxmag (Lester bröderna) och Sledhead 24/7 gänget så kör dom som muppar. Skulle tro att dom tyckte FR hade snyggare färg. Sådär nu har jag raljerat nog över snowmobile.com.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jo iofs. Men har ni sett förarna på snowmobile.com, dom kör ju som muppar inte för att jag kör bättre men jmft mot tex supertraxmag (Lester bröderna) och Sledhead 24/7 gänget så kör dom som muppar. Skulle tro att dom tyckte FR hade snyggare färg. Sådär nu har jag raljerat nog över snowmobile.com.
Hahaha, helt sant!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja, fast det är ju en svår ekvation då i princip enda skillnaden i chassi mot Summit är förstärkningar vilket såklart innebär mer vikt. Enda sättet är att ändra grundchassit vilket då skulle göra även Summit lättare då den inte har förstärkningarna. :)

Känns som förstärkningar i aluminium inte borde väga 16kg ? Är det inte bara det gröna i bifogad bild + de 2 förstärkningarna på boggieskenorna som är förstärkt ? Kan väl knappast väga så mycket ?
Väger KYB dämparna mer å?

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
Elstarten sitter väl endast på freeride eller är jag ute och cyklar? isåfall kanske den spelar in lite i vikten men jag vet inte:)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo elstart standard på freeride.
sen är dämparna tyngre skulle jag tro.
bredare framvagn.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Elstart är standard som jag fattar det på dem som kommer hit. Av diskussioner på dootalk så verkar det vara en option man kan skippa på andra sidan pölen.

För mig spelar det dock inte så stor roll då den största viktboven är min mage ;-). Bästa sättet att lätta ekipaget inför vintern är att fortsätta gå på gymet :)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
För mig spelar det dock inte så stor roll då den största viktboven är min mage ;-). Bästa sättet att lätta ekipaget inför vintern är att fortsätta gå på gymet :)

Oavsett hur fet man är upplever man nog ändå en lättare maskin just lättare, så om denna option var möjlig i sverige nästa år och skulle banta typ 10kg på maskinen så skulle de bli en freeride men inte om dom ligger kvar på 220kg torrvikt, då blir de summit igen!
Sen kan man ju fundera på varför dom har startkrans monterad på maskiner utan elstart, de är ju kilon de å!

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Glöm inte bort den förstärkta bågen bak, den ensam väger då minst 1,5 kg mer än den på summiten men då är den också färdig för montering av dragkrok.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Glöm inte bort den förstärkta bågen bak, den ensam väger då minst 1,5 kg mer än den på summiten men då är den också färdig för montering av dragkrok.
Med andra ord borde man kunna byta till "summitbåge" om man inte har dragkrok.