Mountain Max vs. Viper Mountain

SnöVit

Medlem
26 apr 2006
18
0
1
Någon som har erfarenhet av dessa bägge maskiner? Har hört att Vipern är sämre i lössnö, stämmer det? Beror det på sämre attackvinkel i så fall? Anledningen till min fråga är att jag ev funderar på att byta min M-max framöver, men är osäker på om det är värt det. Jag har såväl pipor som Öhlinare och är väl eg. rätt nöjd, men Vipern är så läcker!
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Någon som har erfarenhet av dessa bägge maskiner? Har hört att Vipern är sämre i lössnö, stämmer det? Beror det på sämre attackvinkel i så fall? Anledningen till min fråga är att jag ev funderar på att byta min M-max framöver, men är osäker på om det är värt det. Jag har såväl pipor som Öhlinare och är väl eg. rätt nöjd, men Vipern är så läcker!
Tjena!

Här kört både Mountain Max -01 & Viper MM 02. Dock var vipern i grunden en kort. Så jag fick ju lite bättre fjädring fram (bra på led) men även bredare framvagn(jobbigare i pudret)

Skillnaden är ju även att Vipern har krängningshämare vilket Maxen saknar. Det kan påverka hanterbarheten i snö till maxen:s fördel. Vipern har ju helt annan dämparuppsättning än vad MM:n har, lirkar man lite med andra dämpare så får den helt annan karaktär. Den är ju betydligt mjukare och svampigare än MM:n.

Maxen gick ju som tåget både på led & i snön. Känndes betydligt smidigare i snön. Mera lätthanterlig.

Hade polare som förlängde sina Vipers från 365 till 384 cm. Detta gjorde underverk för framkomligheten i puder. Ser betydligt mer rätt & naturligt ut med längre matta om man jämförde före & efter.

Sedan är ju Vipern framförallt den blåa (Finns ett antal blåa i riktigt MM utförande) en av de snyggaste maskiner Yamaha designat hitills....:)
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
har oxå en MM 700 -01a, har testat en viper mountain -02a och den enda skillnaden är väll botten draget pga YVPS som vipern har. tycker även att fjädringen var bättre i vipern men du har väll öhlinare så då är de ju annat. förövrigt så fick vipern pisk av mm:en =), då hade jag reedspacers annars vad den original. får se nu i vinter hur de blir med mina hauck rör på.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
tjena. har lagt upp en egen tråd om det här hittade inte den här först undrar typ samma sak står som i valet och kvalet här kan inte bestämma mig vill ha info av en som haft nån av maskinerna. berätta allt bensin för brukning med mera tack.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tjena!

Här kört både Mountain Max -01 & Viper MM 02. Dock var vipern i grunden en kort. Så jag fick ju lite bättre fjädring fram (bra på led) men även bredare framvagn(jobbigare i pudret)

Skillnaden är ju även att Vipern har krängningshämare vilket Maxen saknar. Det kan påverka hanterbarheten i snö till maxen:s fördel. Vipern har ju helt annan dämparuppsättning än vad MM:n har, lirkar man lite med andra dämpare så får den helt annan karaktär. Den är ju betydligt mjukare och svampigare än MM:n.
MM:en har krängningshämmare som standard. Det har INTE Viper MM som standard, utan du hade det pga att du moddat en kort. Alltså. MountainMax HAR kränghämmare som standard, Viper Mountain har det INTE! Dock bör noteras att MM:en går grymt mycket finare i lössnö med borttagen kränghämmare, men det kräver också ställbara dämpare fram för att kunna kompensera för hämmaren för annars blir den potatismjuk fram.

//Rob
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tackar för alla svar trots det inte är mitt forum. men jag vill ochså veta vad dom/den tar i bensin för att bensinen är gansa dyr idag och helst för mig utan jobb. alltså då lugn/blandad/och riktigt hård körning ?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Döda denna tråden och låt den andra med mer vettiga svar ligga kvar i frågeställningen. Alternativt att någon moderator kan merga ihop dem.

//Rob
 

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Jag tänkte säga att farsans viper mountain(orginal) kommer bättre fram i lössnö än brorsans mm(orginal)! Vipern drar också mindre soppa än mm:en! Jag har testat både brorsans och farsans skotrar i alla underlag från led till 1,5meter puder och vipern är faktist bättre i alla dessa under lag samt att den är snyggare än en mm. så jag tycker att du borde satsa på en viper mtn. Här är ju en billig o fin viper mtn. http://www.blocket.se/vi/18892747.htm?ca=1_8_s