Mountain Max 700

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Mountainmax 700 tillverkades 97-03,och fanns i 600 version från -98.
97-99 var mattan 346cm med 28 mm kammar 97-98 och 38 mm kammar 99.
Från 00 var mattan 358cm med 51 mm kammar.
Modellen togs in till sverige 97-02 förutom 98,då en mm version av srx togs in(mountainmax 700 fanns i usa)
99 togs 1 maskin in (svårfunnen alltså)
Finns några få 03 intagna också.
97-98 var den röd med blå/vita dekaler.
99 var den svart med röd/gula dekaler.
00-02 var den blå med vita dekaler.
03 var den lila med vita dekaler.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Oj så rätt det blev "130fi".

Lite "skryting & lyging" som Norrmännen säger. Då man sitter vid brasan, en sen vårkväll/natt uppe i fjällvärlden.

97-99 Dom maskinerna är, inte ens i närheten, samma som -00 och framåt.
Dom första fick sällan bra eller ens lite bra resentioner i fackpress. Man närmast sågade maskinen som Lössnö maskin. Som touring fungerar den. Förutsatt att man monterar dubbeldyna och back, helst elstart och backspeglar också.
Men då är det billigare att köpa en Venture 700 från samma årgång. MM 700 är exakt samma skoter, men utan touringlullet.

-00 kom första modellen som man kan kalla Mountain maskin. Den fick en helt ny boggi och matta, viktfördelningen ändrades och framvagnen fick ny geometri med bättre dämpare.
-01 gjorde man någonting med motorn. (vet inte exakt vad) Men helt plötsligt kapades bränsleförbrukningen radikalt. från 2-2,5 l/mil till max 2 l/mil. Nästan oavsett hur man körde.

Vid ospårat och ca 50-70 cm snö tog denna -01 1,5 l/mil.
Motorn uppgavs inte ha förändrad effekt. Men någonting gjorde man med den mellan -00 och -01.

Med spacers, pipor och portning hoppar effekten upp 10-25 hk. Beroende på pipor.
Med planad topp 0,75 mm så ökas vridmomentet (vid 5-6500 rpm) avsevärt och effekten stiger ca 1-3 hk på toppen.
Med nya förbränningsrum i toppen, kliver vridmomentet upp rejält i hela registret. Effekten stiger ytterligare ca 15 hk.
Med andra ord. Toppens utformning är långt ifrån bra.

För vanlig körning utan extrem bergsklättring, så räcker det mycket långt med nya förbränningsrum och spacers samt putsning av överstömmingsportarna. Effekten kliver till ca 130 hk med ett grymt vrid i trippeln.
Bränsleförbrukningen påverkas inte speciellt mycket. Då man får så mycket mer vrid.

Dämparna: Fram. Bör man byta ut. I vart fall på en beg, maskin. Byt då till gasdämpare. Förbättrar väghållningen enormt.
Bak: Lämna in och renovera, byt olja framför allt. DET BEHÖVS.
(lite offtopik, En NY Ski-Doo REV 440 05-07 behöver byta olja redan efter 2 timmars körning. Då är oljan ljus grå och skummar som vispgrädde)
Oljan i en dämpare (oavsett i vilken skoter den sitter) ska bytas varje år, för att bibehålla dämparens egenskaper.

MM 700 har bara ett känt allvarligt fel. Kedja och drev.
Kedjan håller inte mer än 400 - 600 mil.
Byt till Polaris HYVO. Men man måste byta både drev och kedja. Kuggarnas utformning på HYVO stämmer inte med yamahadrevets utformning och kedjan går av efter ca 100 mil. Samtidigt som yamahadreven slits ut.
Man får även montera andra schims/distanser mellan drev och kedjehus för att HYVO dreven ska bli linjära. Men det är inga problem.

Lycka till som Mountain Max ägare. Du blir inte besviken.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Oj så rätt det blev "130fi".

Lite "skryting & lyging" som Norrmännen säger.
Tack desamma;D
Mitt inlägg var i lite grova drag,men ändå.
Naturligtvis blev det en "helt" ny skoter from -00(har själv haft en -00:a som hängde med i nästan 700 mil utan problem(nästan) innan jag bytte till en viper)
Tänkte komplettera med lite mer info.
Mattan på -00 var lite för hård,vilket ledde till att kammarna sprack nere vid mattan.Tror detta blev fixat till -01?!
Yamaha bytte dessa mattor på garantin(inkl min),men INTE till samma 51 mm kammar,utan till en med 28 mm kammar,då mattan med 51 kammar kostade 17000:-(fanns inte pirat mattor vid denna tidpunkt)
Detta fick till följd för mig att toppfarten ökade med 25 km/tim och förbrukningen sjönk med 3-4 dl/mil.
Jag körde konstant på 1,6-1,7 oberoende av före(gick ner ett steg på munstycken också)

Har inte sysslat med så mycket skruvning förutom viss moddning,då jag byter in mina maskiner efter 2-3 år,så mina kunskaper vid "trimning" och annat sträcker sig till byte av munstycken och dylikt.

Men du verkar ha luskat ut ett och annat.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Ja 130fi.
Jag har väl provat ta in maskinerna i garaget med jämna mellanrum..... ungefär varje gång man varit ut :rolleyes:

Har kört lite tävling :cool: och hjälp en och annan mm, sxr, srx ägare att få fart på grejerna och väghållning.

Detta blir lite OT. igen.
Att man fick en 28 mm matta på garantin. Det var ytterst olikt Yamaha.
Misstänker någon form av kupp i det fallet.
Har man betalat för en skoter med en viss utrustning. Så ska man ju inte få någonting annat på garantin.
Som att lämna in ett frysskåp på garanti och få ett kylskåp tillbaka.
Defenitivt inte likt Yamaha koncernen.
Mellanskillnaden kanske hamnade i fikakassan.:eek:
Men jag kan ju ha jättefel.

Kanske en ny tråd i just detta specifika ämne.
Det är defenitivt en intressant frågeställning. Om alla har fått en 28 mm matta på garantin eller inte?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Vet nån vad en mountain max väger?
Är dom svår hanterade i lössnö?
Är dom tung att dra i gång när de är 20-?
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
dom är ganska enkla att hantera i snön, man känner inte av vikten alls!
3-4 drag med min och full chock och pumpa 3-4 gånger på handtaget så får du igång den! :)
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Ingen aning om vikt.
Busiga som fan i lösnö
Tungdragen JA, men dra runt motorn sakta på första rycket full choke, så startar den fint på andra draget.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Visst går de sätta dit elstart?
Menar du att det finns MM700 åkare som kör utan elstart?? Elstart och back är givet om man gillar att åka skoter och slippa slita ihjäl sig vid -20 samt varenda gång man måste vända eller svänga mer än vad som just gick. :p

Finns en fin fullutrustad MM700 extra allt på Blocket vet jag. :)

Inte billigast men den har istället ALL utrustning som man behöver på maskinen så man slipper köpa dyra dåligt renoverade begagnade grejor.

//Rob
 
Last edited: