mountain cat800-01 vs summit 700-01

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
RE: mountain cat800-01 vs summit 70

AC:n har ju högre status i lekfaktorn, då den utvecklar nästan 15hk mer än summiten.

Har inte kört summit -01, men AC:n är en mycket potent lössnömaskin.
 

Dajd

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Rosvik
RE: mountain cat800-01 vs summit 70

Personligen så skulle jag välja en summit 700-00 eller summit 670 ho-99 dom har 345 matta och går betydligt bättre efter led. 700 har nya chassit med 670 är betydligt mer att köra med.700 -01 har haft ganska stora problem med förgasarna(saknar förvärmning)
Jag tycer själv att summitarna går bättre på led och i lössnö.
 

Dajd

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Rosvik
RE: mountain cat800-01 vs summit 70

Om jag inte minns fel så var det på dessa modeller, att du har kylvatten som går via kanaler och värmer förgasarna. Det satt standard på grand touringen men inte på summiten. 01 så fick den flatside förgasare man på 00 sitter det trottlar.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Summit no .one

Summiten är överlag en bättre maskin, Den går bättre i snö(testat) samt är minst lika pigg som arcticen, Mountaincat -01 är tung samt inte så mycket effekt i motorn, -02 är mycket bättre.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
:confused: Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att man ska akta sig för att köra med "förvärmarmningen" på om det är varmare än 15-20 minusgrader, pga att det kan annars resultera med att soppan förångas i förgasarna och skotern går om ett arsle.?.?.?.

Har som för mig att det var någon som hade haft detta problem (dock på en Renegade 800 ZX chassie)..

Har själv en Mountain Cat 800 -02 som jar är helnöjd med, går kanonfint både i snö och på led.. Kan varmt rekommendera den...


Till salu för övrigt!!!! :D

Bilder kan mailas vid intresse.
 
E

ejwbegysv

Engman skrev:
:confused: Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att man ska akta sig för att köra med "förvärmarmningen" på om det är varmare än 15-20 minusgrader, pga att det kan annars resultera med att soppan förångas i förgasarna och skotern går om ett arsle.?.?.?.

Har som för mig att det var någon som hade haft detta problem (dock på en Renegade 800 ZX chassie)..

Har själv en Mountain Cat 800 -02 som jar är helnöjd med, går kanonfint både i snö och på led.. Kan varmt rekommendera den...


Till salu för övrigt!!!! :D

Bilder kan mailas vid intresse.
Vid varmare än + 5 grader ska man enligt min instruktionsbok stänga av värmaren på förgasarna.. Har aldrig haft några problem med dessa...
 

_dansken

Ny medlem
4 mar 2006
2
0
1
Gällivare
Mera snö!

kurtti skrev:
Summiten är överlag en bättre maskin, Den går bättre i snö(testat) samt är minst lika pigg som arcticen, Mountaincat -01 är tung samt inte så mycket effekt i motorn, -02 är mycket bättre.
Kan bara sägas att mountain catten är betydligt bättre efter led än en summit, framkomlighet i snö kanske något sämre hos kissen men vid "normal körning" märks ingen större skillnad. Motoreffekten i en mountain cat 800 är det abolut inge fel på om man jämför med ex. RMK:n:p
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
ejwbegysv skrev:
Vid varmare än + 5 grader ska man enligt min instruktionsbok stänga av värmaren på förgasarna.. Har aldrig haft några problem med dessa...
Har kört mycket Summit 600 H.O -03 där förvärmningen ställde till det. Vid varmare temperaturer kunde det ibland vara omöjligt att starta maskinen efter man vart ute och kört. Med "kranen" avstängd var det dock inga problem.
 
E

ejwbegysv

Tengil skrev:
Har kört mycket Summit 600 H.O -03 där förvärmningen ställde till det. Vid varmare temperaturer kunde det ibland vara omöjligt att starta maskinen efter man vart ute och kört. Med "kranen" avstängd var det dock inga problem.
Kanske det.. men som sagt det är ju enkelt att stänga av den :)