Mountain cat 600.efi 02 dör efter gaspådrag

Vandraren75

Ny medlem
20 feb 2022
4
0
1
48
Åbyn
Min mountain cat 600 efi 02 börjar bluddra och stannar när man gasar på en lite längre bit, när man då sen släpper gasen och den går ner i varv så börjar den bluddra och stannar, startar sen direkt man drar igång den och går då bra, detta händer inte så länge man håller sig under 6000varv, nån som haft liknande problem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Testa även att öppna tanklocket för om du har tur kan ventilationen från tanken va tät.
De är inte helt säkert fel på bränslepumpen. Säkrast är att kolla bränsletrycket innan man byter pump. Trycket brukar va runt 3,4-3,8 bar på skotrar.
Jag funderar på om reedventilerna är hela, om den går fint på tomg är de i regel i bra skick.
 

Vandraren75

Ny medlem
20 feb 2022
4
0
1
48
Åbyn
Testa även att öppna tanklocket för om du har tur kan ventilationen från tanken va tät.
De är inte helt säkert fel på bränslepumpen. Säkrast är att kolla bränsletrycket innan man byter pump. Trycket brukar va runt 3,4-3,8 bar på skotrar.
Jag funderar på om reedventilerna är hela, om den går fint på tomg är de i regel i bra skick.
Den går bra på tomgång och så länge jag håller mej under 6000varv men direkt jag gasat på ordentlig en bit och sen saktar in då börjar den huckra och stannar sen, drar man igång den sen direkt så går den bra igen tills man gasar upp den igen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den går bra på tomgång och så länge jag håller mej under 6000varv men direkt jag gasat på ordentlig en bit och sen saktar in då börjar den huckra och stannar sen, drar man igång den sen direkt så går den bra igen tills man gasar upp den igen
Om du kan köra hur långt som helst på full gas tyder på att bränslepumpen och filter är ok men börjar den tappa effekt efter ca 300-400 meter på full gas är de nog bränslebrist.
 

Vandraren75

Ny medlem
20 feb 2022
4
0
1
48
Åbyn
Verkar funka om jag öppnar tanklocket lite så är nog tätt i ventilationen till tanken då, men var sitter den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Verkar funka om jag öppnar tanklocket lite så är nog tätt i ventilationen till tanken då, men var sitter den?
Viken tur. venthål/nippel ur tank brukar sitta högt upp på tanken framåt sett men jag vet inte exakt på den modellen. Då får nog ta lös tanken. Eller borra hål i tanken och sätt dit avluftningsvetil från en crosshål som de har upp genom tanklocket.