Motorvärmare

jollepite

Aktiv medlem
22 feb 2009
56
0
1
pite
funderar starkt på att montera motorvärmare på skotern... bilen få ju jämt va i värmaren innan man ska iväg..men skoterna drar man bara igång..tror den skulle må gott av att ha en motorvärmare. Idag var det -27 när ja skulle iväg..man får varmköra länge och försiktigt då.

tips på värmare mottages!
/j
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Alternativ 4 på denna länk:

http://www.calix.se/consumer/page.asp?id=24

Dock bör du sätta en y-koppling på varje sida av värmaren med en slang mellan, för värmaren dämpar flödet i slangen en hel del. Då är det bra att ha en "by-pass-slang" brevid för att inte få varmgång då man kör!
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag körde med en kupevärmare under huven på polarisen då den inte gick att dra runt i -25. Då har jag visserligen fläktkylning :)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Snackade med en Yamahahandlare som avrådde från motorvärmare till 4t, mycket bättre att ha en bra underhållsladdare till batteriet. När det är så kallt så att en motorvärmare behövs, då kör man inte.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Snackade med en Yamahahandlare som avrådde från motorvärmare till 4t, mycket bättre att ha en bra underhållsladdare till batteriet. När det är så kallt så att en motorvärmare behövs, då kör man inte.
Då ska jag vara "på tvären" och påstå att det var ett dåligt råd av din handlare.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Då ska jag vara "på tvären" och påstå att det var ett dåligt råd av din handlare.
Och varför det då? Han hade möjligheten att sälja mig en motorvärmare för flera tusen men gjorde inte det. Yamaha har ju dessutom en funktion att det lyser en lampa tills man kan börja varva motorn.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det är typ -20 grader och du kallstartar en motor. Hur bra smörjande egenskaper tror du oljan har då? Hur hårt får startmotorn slita för att dra igång den jfr med varm motor? Hur blir kolvspelet? Hur blir det med alla lager?

Finns ju även miljöaspekten...

JAG tycker iallafall att det var ett mindre bra råd, en motor mår ju givetvis bättre av att startas varm.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Snackade med en Yamahahandlare som avrådde från motorvärmare till 4t, mycket bättre att ha en bra underhållsladdare till batteriet. När det är så kallt så att en motorvärmare behövs, då kör man inte.
Ett värdelöst råd.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Om det är typ -20 grader och du kallstartar en motor. Hur bra smörjande egenskaper tror du oljan har då? Hur hårt får startmotorn slita för att dra igång den jfr med varm motor? Hur blir kolvspelet? Hur blir det med alla lager?

Finns ju även miljöaspekten...

JAG tycker iallafall att det var ett mindre bra råd, en motor mår ju givetvis bättre av att startas varm.
Jo jag är inte helt bakom flötet och var på G att beställa en motorvärmare, när handlaren avrådde mig. Men han tyckte det var bättre att investera pengarna i en underhållsladdare. :nod: Får se hur det blir till nästa år.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jo jag är inte helt bakom flötet och var på G att beställa en motorvärmare, när handlaren avrådde mig. Men han tyckte det var bättre att investera pengarna i en underhållsladdare. :nod: Får se hur det blir till nästa år.
¨
Jo, en underhållsladdare är inte dumt! Ska nog sätta dit en c-tek eller liknande på min.

Och jag menade inte att "skälla" på dig... Det var din handlare jag ifrågasatte. Hoppas du inte tog illa upp! :ciao:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
¨
Jo, en underhållsladdare är inte dumt! Ska nog sätta dit en c-tek eller liknande på min.

Och jag menade inte att "skälla" på dig... Det var din handlare jag ifrågasatte. Hoppas du inte tog illa upp! :ciao:
Nerå! :tea:

Har en c-tek hemma, riktigt fina grejer. :smile1: