Motoruppdateringar 800 P.T?

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
I helgen så konstaterade jag att min vev på renegaden (-05:as, 800 P.T) slänger ca 7-9 hundradelar.. :bawling:

Efter en natts sömnlöshet och allmänt grinande så påbörjade jag att montera ut motorn och plocka isär den. Det visade sig att detta har pågått under en tid då det på PTO-sidan har blivit en kant där det yttersta lagret har suttit i blocket.. cyllarna och kolvarna var däremot fräscha..

Jaja.. veven ska lämnas in för riktning (hoppas bara att stakarna har klarat sig!!) Men nu till min fråga:

Nu när jag har motorn i delar, ska jag göra något mer än att bara sätta ihop den?? Har redan sett i cyllarna att man kan slipa bort lite rester från gjutningen, men är det något mer som ni rekommenderar??

Tacksam för svar..

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
byta fett i vevlagrerna, kolla igenom alla lager/tätningar/byta cylinder samt topp packningar. Ja etc gör en vanlig motor koll helt enkelt å byt ut alla lager/tätningar som börjar vara dåliga.

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Självklart kommer jag att göra en allmän koll av motorn och även byta alla packningar, lager och tätningar som är dåliga.

Kommer även att gå igenom primär och sekundär variatorerna, förgasarna och tvätta upp allt. Har köpt v-force 3 reeds som ska monteras plus att jag monterar ett v-kitt från cudny,svarvar och balanserar primären och lämnar in alla dämpare för renovering. Lite kärlek med andra ord :)

Det jag undrar över är om man ska göra några uppgraderingar på motorn, läste t.ex i en annan forumtråd att en hade tagit upp oljekanalerna i blocket, är det någat att rekomendera??