Motorproblem, blir galen!

Odmark91

Medlem
20 jan 2021
11
0
1
32
Mellansel
Nu handlar inte detta om en skoter utan en tvåtaktssaab, men det är ju snarlikt iallafall, och jag är så jävla less nu att jag griper efter halmstrån!

Bilen startar lätt och går kanon, kan stå på tomgång i evigheter hemma på gården och tar hur mycket gas som helst då, men efter 1-2km körning så dör den och blir jättesvår att få igång och den korta resan slutar oftast med bogsering.
Under dom 1-2km när den går så går den hur fint som helst!

Väl hemma på gården går den att starta lätt igen och går jättefint sålänge man står stilla.

Har bytt/gjort följande:
*Hela tändsystemet nytt och injusterat enligt konstens alla regler, har jättebra gnista. (Tändspole, kablar, brytare, kondensator, fördelarlock, rotor, tändstift)
*Satt dit en annan bränslepump med regulator för rätt tryck, den får bränsle utan tvekan.
*Rengjort och renoverat förgasaren.
*Tanken rengjord.
*Gått upp en storlek i munstycke då man ofta behöver göra det på dessa med dagens bensin.
*Varit lös och kollat så avgassystemet inte är tätt.
* Kompressionsprov, 8.5 bar på alla 3 cyl, vilket är perfekt.
*Sett över alla jordpunkter samt satt några extra flätor.
*Testat att mata tändspolen med 12v direkt.

Ingenting funkar, den beter sig exakt likadant hur jag än gör.
Är inte skithaj på 2 taktare men känns ju som det inte är så mycket som kan vara fel?

Hoppas det är ok att jag skickar in det här inlägget, tar emot alla hjälp jag kan få.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Som föregående talare kolla gnistan omedelbar den stannat.
Om den nu ger gnista utan att starta så är de soppabrist. Testa starta den med startgas eller en soppasup in i förgasaren. Startar den då så är de för dåligt flöde in till flotörkoppen.
1. Testa köra med tanklocket öppet för avluftningen från tanken kan va för tät/skit.
De kan va skid bakom flotörnålsäte.
De kan va för litet flotörnålsäteshål. Om den gått tidigare med den gasaren så ska hålet duga om den inte är trimmad nu?
Foltörhöjd feljusterad så flotören stänger för tidigt.
Bränslefilter för tätt eller övriga ledningar från tank för täta.
Dålig soppapump. Du kan provköra utan bränslepump. Fixa extern liten tank typ båttank med pumpbälg som du kan ha i passargerarsätet, Pumpa o kör :)