Motorolja Yamaha RX1 04

rx1driver

Medlem
8 okt 2014
49
0
6
Dalarna
Orkar inte leta i oljetrådarna här på forumet vet någon på riktigt om denna olja uppfyller olje specifikationen på RX1 -04
det enda som står i verkstadshanboken är ju:

API standard
API SE, SF, SG or higher
SAE 5W-30
Do not allow foreign materials to enter the
crankcase.
Before checking the engine oil level, wait a few
minutes until the oil has settled.
 Start the engine, warm it up for several minutes,
and then turn it off.
 Check the engine oil level again.
Before checking the engine oil level, wait a few
minutes until the oil has settled.
 Use only 4-stroke engine oil.
 In order to prevent starter clutch slippage,
do not mix any chemical additives. Do not
use oils with a diesel specification of “CD”
or oils of a higher quality than specified. In
addition, do not use oils labeled “ENERGY
CONSERVING II” or higher.

Oljan nedan är Micros olja på ÖoB:


Tekniska data
MICRO Motorolja Helsyntet 5W-40 uppfyller och överskrider följande specifikationer:
API SM/CF, ACEA A3/B3/B4, MB229.3, VW 500.00/502.00/505.00/505.01, GM LL-B-025,
VOLVO STD 97467-54 och Renault RN 0700, RN 0710.

Så någon som vet fakta och inte bara Tror!???
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dom flesta av dessa trådar blrukar sluta i att vissa säger det funkar med "vadsomhelst" och sen är det nån som kontrar med att dom hamnat att byta startmotorer pga av fel olja....

Men för att inte riskera nåt så kör på Yamahas egna olja...prisskillnad är ju så liten så jag tycker inte det är värt att chansa.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skillnaden mellan 5W30 och 5W40 är att 5W40 inte blir så blaskig och tunnflytande vid höga temperaturer som 5W30 blir. En 5W40 går alltså utmärkt att använda istället för 5W30, men inte nödvändigtvis tvärt om. Om motorn börjar bli gammal och sliten och t ex drar olja eller har svårt att hålla oljetrycket uppe då den är riktigt varm, kan det till och med vara en fördel att välja en olja som är mer trögflytande i varmt tillstånd än vad som var lämpligt då motorn var ny.
I övrigt låter Yamahas specifikationer som en typisk billig bilmotorolja från början av 90-talet, och det är nog svårt att få tag i en olja idag som inte är bättre än specat på ett antal punkter.

Det man möjligen skulle kunna fundera på är om syntetoljor kan ha onödigt bra smörjande egenskaper och ställa till problem för startmotorkopplingen, i så fall kanske man ska nöja sig med en semisyntet eller mineralolja. Å andra sidan har ju syntetoljor stora fördelar när det gäller att lösa upp sot och hålla motorn ren invändigt. Om startmotorkopplingen skulle börja krångla pga en onödigt bra olja så är det knappast troligt att den är förstörd för gott, den kommer troligen att börja fungera bra igen efter några timmars körning med en olja av rätt sort (detta baserat på erfarenheter från andra fall av friktionsbelägg i olja, t ex våtkopplingar på motorcyklar och automatlådor i bilar, även sådana som har blivit konstiga pga fel olja brukar snabbt rätta till sig efter ett oljebyte).