Motorn ligger på höga varv

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Har ju renoverat motorn min och efter allt var ihopsatt så lämnade jag in den på en firma för att ställa in gasarna.
Iaf när det var klart så körde jag in den i garaget och så, gick himla fint.

Idag tog jag ut den igen och skulle köra men då märkte jag att tomgången låg på 4000-4500varv. Enda sättet att få ner den var att choka, då låg den på cirka 1500varv.

Det enda jag rört kring motorn efter injusteringen är att jag satt dit en ny oljetank till slidskivan.(Kör oljeblandat). Vad fasen kan ha hänt?

Edit: Kom på nu att jag kan ha råkat tanka några liter ej oljeblandad soppa i tanken. Men då ska väl skotern ändå nypa/skära och inte bete sig sådär.
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Oftast brukar de dra tjuvluft när de rusar iväg med tomgången. Kolla gummina mellan förgasare och insug.
Annars kan det ju vara så att gasvajrarna inte löper riktigt juste. Kolla om du inte råkat få dem i konstig spänning då du var under huven o skruvade
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Tror inte att den drar tjuvluft, prövade med startgas tidigare i afton.
Även kollat gasvajrarna och dom verkade okej.
Dock så klippte jag av oljepumpsvajern när skotern var i garaget. Men det borde väl ändå inte betyda något?

Kanske får höra av mig till firman som justerade in gasarna och höra.

Eller någon mer som har en idé?
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Är ju inte riktigt rätt att justera ner tomgången med dom då tomgången var bra tidigare. Något måste ju vara fel. Döljer ju bara problemet då.
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Hur fixade du till varjern när du klippte den? Det är väl samma vajer som drar trottlarna eller hur?
Kolla en sak för säkerhets skull innan du börjar skruva. Lyft av locket till luftburken och kolla, antingen med en spegel eller med fingret att trottlarna går ner ordentligt. Om de inte gör det är det som att du gasar.

När du sedan har fingrarna i förgasaren kan du känna efter när gasvajern börjar dra. Det borde vara så att när du inte rör gasen så ska trottlarna vara nere emot tomgångsskruven. När du rör gashandtaget ska du kunna känna när vajrarna börjar dra. Självklart ska du inte göra det här med maskinen igång fast det behöver jag väl inte ens påpeka.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
om tomgången går ner när du har chokat och ligger kvar på en normal nivå sedan du slagit av choken så tycker jag att du ska prova att justera in "luftskruvarna" på dina
vm-förgasare
prova först med 1/2varv och se om det blev någon skillnad
en en vanlig inställning på dom brukar vara 1,5 varv (från botten räknat) men det är ett värde som man kan börja på om man inte vet vad det var orginal