Motorlampa Lynx Yeti 59 ACE 600

Thusken

Medlem
19 feb 2008
19
0
1
Heaven
Har precis investerat i en Familjeskoter för att kunna dra sladd och familjen i en pulka.
Men efter att ha kört ca 16 mil med den börjar den att få problem.

Skotern är av årsmodell 2013 och har gått ca 617 mil.

Problemet är som följande:

Skotern startar som den ska men när jag kör iväg och börjar varva lite mer med den så hackar den till och börja vandra konstigt på tomgång,
Samt så börjar motorlampan att lysa. Detta kunde jag ibland få bort genom att starta om skotern samt att ta av och på D.E.C.n.
Men igår så vägrar den helt att gå till sig och jag får samma problem varje gång jag försöker att köra iväg.
Ibland så börjar D.E.C.E lampan att lysa men oftast är det motorlampan som piper och lyser.

Någon som har tidigare erfarenhet av liknande problem eller som kan ha tips om vad problemet kan vara?
Är själv mycket liten erfarenhet av både BRP och Fyrtaktsmotorer.

 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Måste läsa av felkoden först. Håll in "M" knappen och blinka med helljus jätte snabbt (metod borde vara samma på 4 taktarna) får du fram en felkod på instrumentet. Sen är det lättare förstå vad som är galet med din skoter.
 
Reactions: Simonbylle

Thusken

Medlem
19 feb 2008
19
0
1
Heaven
Måste läsa av felkoden först. Håll in "M" knappen och blinka med helljus jätte snabbt (metod borde vara samma på 4 taktarna) får du fram en felkod på instrumentet. Sen är det lättare förstå vad som är galet med din skoter.
Hejsan.
om du kollar på videon så verkar den inte ha någon "M" knapp på displayen. Utan bara en "S" knapp.
Finns det någon annan knapp man kan trycka på?

Tack för ditt svar!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Hitta liknande ev. samma fel / symtom på youtube.
Inte hittat hur 600 ace alarm kod tas fram.



Stutter when applying throttle. Once past 3000 rpm it's fine. Getting P0505 codes for an IACV. Replacing the IACV will be next once parts arrive. 2011 Expedition Sport 600 ACE

IACV, Idle air control valve.
 

Thusken

Medlem
19 feb 2008
19
0
1
Heaven
Måste läsa av felkoden först. Håll in "M" knappen och blinka med helljus jätte snabbt (metod borde vara samma på 4 taktarna) får du fram en felkod på instrumentet. Sen är det lättare förstå vad som är galet med din skoter.
Nu verkar skotern fungera som den skall.
Det jag har gjort är att först rengjort poler +, - och jord, detta gjorde ingen skillnad med problemet.
Det andra jag gjort är att byta tändstift, efter detta verkar skotern gå som den skall. Dock litar jag inte helt på det och skall testa skotern lit mer bara för att vara säker. Har jag tur var stiften slut eller så satt dem inte ordentligt fast.

Jag återkommer efter att ha testat några fler mil på maskinen.