Motorkuddar Axys Pro Rmk

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Okej, så förra säsongen upplevde jag att jag tappat i toppvarv ner från ca 8350-8400 till ca 8100-8150.
Kör ställbara vikter så jag provade helt enkelt att vikta av både 1, 2 och 3 gr utan några egentliga resultat.

Har nu läst en hel del trådar på amerikanska forum om problem med för mjuka motorkuddar,
så jag tänkte höra om någon här haft det problemet och vad den bästa lösningen isåfall är.

Verkar som att VMC rekommenderar pro ride kuddar, andra rekommenderar axys pto kuddar runtom,
vissa kör med vad som verkar vara uppdaterade motorkuddar från 18s axys så jag blir inte riktigt klok.

Skotern jag har är en 17s 155" Axys Pro Rmk för att förtydliga.
 

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Okej, så förra säsongen upplevde jag att jag tappat i toppvarv ner från ca 8350-8400 till ca 8100-8150.
Kör ställbara vikter så jag provade helt enkelt att vikta av både 1, 2 och 3 gr utan några egentliga resultat.

Har nu läst en hel del trådar på amerikanska forum om problem med för mjuka motorkuddar,
så jag tänkte höra om någon här haft det problemet och vad den bästa lösningen isåfall är.

Verkar som att VMC rekommenderar pro ride kuddar, andra rekommenderar axys pto kuddar runtom,
vissa kör med vad som verkar vara uppdaterade motorkuddar från 18s axys så jag blir inte riktigt klok.

Skotern jag har är en 17s 155" Axys Pro Rmk för att förtydliga.
Kolla att TPSen står som den ska, vanligaste felet på Axys som inte varvar som dom ska.
 
Reactions: ollebullzor

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag satte i pro-ride kuddar i min innan turbon åkte på. Har hört att dom ska vara lite hårdare än axyskuddarna även dom nyaste. Känns betidligt stadigare än 16 kuddarna. Funkar fint iallafall. Men har du inte problem med högt remslitage så är det nog inte kuddarna.

Om det inte är tps:en så kolla så inte wiren till avgasportarna börjat gå av. Min wire gick av i vintras och strax innan så varvade den inte riktigt som den brukade, när den väl gick av så märktes det direkt på prestandan och då får man även felkod.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Det är ju inte direkt brp-klass på remslitaget, än så länge iaf, men ändå mer än jag tycker är rimligt.
Tps:en trodde jag dom fått till lite bättre sen pro ride?
Ska kolla wiren där efter slitage, tack för tipset!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag satt i Proride kuddar i min 18 axys. Är skillnad som natt och dag på styvheten på MAG sidan. Inte lika stor skillnad på PTO men är hårdare där också. Har film på mobilen så jag ska se om jag lyckas lägga in den här.

Du får markant kraftigare vibrationer i skotern strax innan tillslaget men när du väl kommer i rullning känns ingen skillnad.
 
Reactions: Edvards och trixa

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Monterade proride kuddarna i min 16 sks efter ca 120 mil.
Fick tillbaks varven från ca 7900-8000 till 8300
 

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Vi har åtgärdat många Axys 800:er som inte varvat som dom ska. Felet har varit tps inställningen speciellt 2016 modellerna verkar det vara vanligt på.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Tack för alla svar.

Vet att variatorremmen kan påverka toppvarv, men har kört på ultimax 809 och senare 826 utan
problem med toppvarv, åtminstone fram tills en bit in på förra säsongen.
Kanske bara jag som tänker fel, men tycker att vore det remmen så borde ju ändå vikta på/av påverkat toppvarven.

Kan påpeka att även en kompis med likadan maskin fått samma problem, samma variatorsetup och rem.
Kan det va så att det beror på en trött primärfjäder?
 
Reactions: Edvards

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tack för alla svar.

Vet att variatorremmen kan påverka toppvarv, men har kört på ultimax 809 och senare 826 utan
problem med toppvarv, åtminstone fram tills en bit in på förra säsongen.
Kanske bara jag som tänker fel, men tycker att vore det remmen så borde ju ändå vikta på/av påverkat toppvarven.

Kan påpeka att även en kompis med likadan maskin fått samma problem, samma variatorsetup och rem.
Kan det va så att det beror på en trött primärfjäder?
Kan absolut bero på trött fjäder. Primärfjädrar är förbrukningsvara. Särskilt på axys där dom gärna vill smälla av också.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Båda kan bidra men jag tvivlar att det enbart är trött primärfjäder om det inte märks nånting när du viktat av, såvida fjädern inte har gått av. Inte ovanligt, som Brygg även nämnde. SLP fjädrar håller av min erfarenhet bäst.

Kolla TPS är den ok, byt kuddar.
 
Reactions: Edvards

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Hur är det med 850s motorfästen?, eller är det helt omgjort så de ej passar på 800an?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Synd, för mina var halv-dåliga dem med på min -18 efter 150 mil....får ta det nästa service
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
2 månader senare, och bara 3 dagars körning.. Vilken underbar vinter..

Bytte ut motorkuddarna mot proride, med marginell skillnad, +50 varv ca.

Har inte kommit mig för att lämna in skotern ännu, utan laborerat lite med fjädrar och vikter för att
se om man kommer någonvart. Som det är nu sitter det 10-68, 165-327 i primären, proride helix och okänd
sekundärfjäder, förmodligen org. från scandinavian beast, flyttade över hela sekundären.

Var ut och körde lite idag i slushen, 8000-8050. Känns som orimligt lågt sett till grejerna som sitter i.
Provade lyfta upp så mattan gick fritt och den varvade ändå inte något mer.
Plockade av remmen då jag läst om någon som inte fick den att varva ordentligt ens då, men då stack den iväg
till 8500+ utan problem.