Motorgurus se hit (4-takt)

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Behöver lite hjälp med att analysera ett fel som jag hittade när jag rev motorn.

Ena förbränningsrummet visade sig vara mycket svartare och sotigare än de andra i motorn, det samma gäller kolvarna. Symtomen när maskinen går är tveksamhet på tomgången med små misständningar, ibland vill maskinen tom dö. Vid full mutter tycker jag inte att det märks någon skillnad på gången.

Det felet jag har konstaterat hitintills är att grenröret var sprucket (ett flexrör var av) på den sotiga cylindern.

Tror ni att det trasiga avgasröret kan orsaka detta eller kan något annat vara fel, spridare kanske?

Bild på ok förbränningsrum:
https://www.dropbox.com/s/re3mopxyimooxd7/2013-11-19 18.52.49.jpg

Bild på sotiga förbränningsrummet:
https://www.dropbox.com/s/pbbekva03j6221g/2013-11-19 18.52.37.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Grenröret har nog ingen bet ,troligast någ spridare.

Kör i spridarrengöring eller byt ut bägge spridarna eller den på snålaste toppen åtminstonde. Alt snikvers byt plats på spridarna och kolla sedan på stiften om sotet flyttar till andra cyllen.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Bra idé boost, lämpligt att byta plats på spridarns nu när jag har spridarbryggan ute. Kan man provtrycka en bensinspridare lika som en diesel för att kolla så att spridarbilden är ok?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tag lös spridarbryggan/fuelrailen , sätt fast spridarna med ståltråd/najtråd runt fuel railen så dom sitter fast riktigt och inte flyger loss, slå på tändningen så ser du om du får en fin spridar dimma på alla spridare ..
Se till att inte ha något som gnistrar i närheten .

Om inte annat ser jag att du bor i Sundsvall , tag med dig spridarna till Motornord så kollar dom upp dom och kan även flödesmäta dom åt dig .

Tag komp prov så ingen ventil är otät , är ventil tätningarna ok , fins en hel del att kolla upp och som spelar roll . har motorn gått långt , har det hänt plötsligt , eller ? , fins så många saker så det är svårt för någon att peka direkt på något som kan vara felorsaken .
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Bra tanke med spridartestet hurricane men varför skulle spridarna öppna för att jag slår på tändningen.. måste nog åtminstone gnugga med startmotorn för att dom ska öppna. Låter som en ide att ta med spridaren till motornord så får dom kolla på den..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
På mitt system startar bränslepumpen o kör upp trycket på engång jag slår på tändningen.
Så jag tänkte på det. Visste inte hur era gör.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
På mitt system startar bränslepumpen o kör upp trycket på engång jag slår på tändningen.
Så jag tänkte på det. Visste inte hur era gör.
Men Hurricane inte öppnar spridarna bara för att pumpen startar och bygger upp trycket ;)

prormk163, borde inte jag ha problem hela tiden om tändspolen skulle vara trasig eller kan den fela på något vis så att det märks bara på tomgång?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Men Hurricane inte öppnar spridarna bara för att pumpen startar och bygger upp trycket ;)

Tanke vurpa :) , nej dom öppnar inte , men min pump startar i 2s och bygger upp tryck , sen på start så öppnar dom ju , men det är ju enkelt att se hur spridarna fungerar , även om du har läckage oxå .

RE :Vart osäker nu så jag var tvungen att kolla närmare i min styrning . Med en efterforskning i mitt styr kan jag ge en dust bränsle innan vevaxeln börjar snurra , en så kallad Pre-Start Prime , då fins det bränsle i insuget redan innan , så lite rätt har jag :)
Men inte för ditt system då :)

En tändspole kan ge sämmre effekt och föbränna sämre , kanske det promk163 menar ,
Kan vara så att då den skall ge max effekt så orkar den inte det , sen kanske den fungerar hyffsat men inte bra på lagom belastning
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Precis som Hurricane skriver, du kan ju kasta om 2 spolar, så ser du om felet flyttar med.
Skruvar dock inte 4-T skotrar, men jobbar dagligen med 4-T, så man har varit med om liknande fel med direkt spolar, annars så kan du ju ta ett komp prov åxå, men spridare kan ju även vara en möjlig kanditad(sviker lite), börja med det enklaste först, så jobbar du efter uteslutningsmetoden.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kanske bilden blir lite missvisande när man knäpper med blixt men det är tydlig skillnad då de "friska" cylindrarna såg exakt lika ut sedan den tredje var på det där viset.

GEMSen var min första tanke så jag provade att köra utan den och det gjorde ingen skillnad, ska bli skönt att få pensionera gemsen denna säsong och köra på riktiga prylar! ;)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Aaa de kan nog vara så har du någon bild på kolvtopparna?
Skönt å slippa gems :) huvva en mappares mardröm :)
Visst skulle du köra Mcx Box va, har för mig jag läst de nånstans?