Motorbyte

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

Har funderingar på att börja med en liten ombyggnation av min nuvarande Rev.
I planen ingår det att byta ut 600sdi motorn mot en 800 e-tec, så tänkte höra mig lite för om nån har koll på om det krävs överdrivet mycket ombyggnation för att få dit den motorn, eller om det nästan bara e å bulta dit den.

Har för mig att det ska finnas en tråd här på forumet där nån har slängt in en 800 e-tec motor i Rev chassiet, men jag hittar den ej.

/Erik
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Varför byta till den tråkigaste motorn som finns? Lyft i en bigbore arctic 900 istället!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Helt annorlunda infästning. går givetvist att få ner bara man vill.

varför just etec? skulle satsat på vanlig förgasar 800, tex 800 powertek, vilket är en motor som passar direkt i chassiet.

En etec fungerar bra så länge den är oskruvad, sen finns det 1000 saker som kan rappla och du har inte en chans att laga dom själv.

då det allt är elektroniskt i dessa motorer....
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Okej. Helst vill ja ju komma ifrån så mycket skruvning å fippel som möjligt då jag e rätt ny på de här med å meka, har tänkt på mycket powertekmotorn men har läst så mycket om att den rasar stup i kvarten (där av valet av e-tec då ja fått för mig att den e mer driftsäker)

Men det kanske bara va en viss årsmodell av p-tek som va lite strulig? =)
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Etec är en väldigt avancerad skoter, extremt mycket elektronik. så fort det rapplar så måste du in till åf och koppla upp mot deras dator.

så enligt min mening är de ingen nybörjarskruv motor.

allt rasar mer eller mindre utan underhåll vill jag påstå, men den är helt klart en känsligare motor.

Men min fråga är, varför byta bort din 600 sdi?