motorbyte 800 -03 till 800 -05

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jahaja, nu ha ja lite frågor å för att dra en lång historia kort:
renoverade min motor (-03an) körde 3 mil å sen dög de inte längre å nu e ja så satans lejj på å vara haverikomissionen varenda minut.

åter till ärendet - har fått napp på en -05as 800 från en swb komplett med ALLT utom primär. de skillnader ja vet är än så länge elback gentemot min mekaniska. funderingar än så länge:
- kan ja använda mitt kedjehus å använda mekanisk back?
- fungerar mina variatorer på denna motor?
- elkabelhärvan, måste den bytas ut eller kan ja använda min?
- förgasare, kan ja använda mina eller skiljer det sej mot dom nya?

pipa, burk å behållare å övrigt ska väl kunna användas? :)
kanske kan få svar från åf också men vet ju att de finns några här som kan dessa motorer, tacksam för all hjälp ja kan få!

om nån undrar vad som behövet bytas på min motor så vevaxel å blockhalva sen är motorn i princip ny. har du tips så ja tack!

Mvh micke
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Du behöver inta använda elbacken om du inte vill.
Kabelhärvan ska passa.
Du skulle kunna sälja 05ans elsystem så får du tillbaks en peng, många som vill ha elback..
Men då mister du dock knacksensorn som 05an har, och den kan va trevligt för dig att ha kvar med tanke på historiken.
Variatorerna behöver du inte göra något åt, ialla fall så länge du inte använder elbacken.
Får du med förgasare så kanske det är lika bra att köra med dom, annars funkar dina gamla lika bra till denna motor.
Egentligen det enda som skiljer är ju att 05an har elback och knacksensor.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ursäkta ot men om du byter motor på skotern och vill sälja dina
gamla avgasportar hör av dig till mig, om dom är i rostfritt alltså:)
MVh Stefan
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
asker - tack för ett bra svar! jag kan alltså sätta i denna motor (med kabelhärvan då isf) å ändå köra med mekaniska backen? :)

stefan - har i princip komplett motor åt dej om de skulle va så, å ja portarna är rostfria! återkommer till dej :)