Motorbyte - 440 till 600

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Kör en ProXr 440 med en 600 motor i. Nu sitter pipa och slutburk från 440 motorn i, samt att den är drevad efter den gamla motorn.

Hur mycket skulle det ge i effekt att byta pipor, och hur skilljer sig ljudet från en 440 pipa till 600?

Vad jag har förstått så kommer den vara betydligt rappare nu när den är drevad som en 440, finns det några nackdelar att låta det vara så, eller borde man byta drevning också? Är ute efter en skoter som är rapp 0-100 så jag hade tänkt låta det sitta kvar om motorn inte tar jättemycket skada.

Är nybörjare på sånna här frågor, så all hjälp är välkommen!

Mvh Tobbe
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag passar på att fråga dig då jag håller på med 440-700 .

Hur går skotern med 440 drevning, toppfart osv?

Har inte kört min ännu, så jag tänkte om jag måste köpa drevning direkt eller kan åka med 440-drevningen.
 
R

Robin

Jättebra gämförelse där, Not!.. ;)

440 drevningen passar bra på XRen, hade org drevning på 440/800an.
Hur fort den gick efter isen är jag inte intresserad utav men det passar bra efter led med rappt svar.

Skillnaden mellan en 440 och 600 effekt mässigt är inte heller allt för stor, endast ett par hk så du kan gott låta 440 drevningen vara kvar.

Ang pipa så får du givetvis mer effekt av en pipa avstämmd för motorn än att ha felaktig monterad, dock ska det funka hyfast bra med 440 pipa på Liberty 600 motorn så känner du att du inte behöver mer effekt så låt den sitta kvar, du vinner nog inte allt för myket på en org 600 pipa, släng istället i en SLP el liknande.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jättebra gämförelse där, Not!.. ;)

440 drevningen passar bra på XRen, hade org drevning på 440/800an.
Hur fort den gick efter isen är jag inte intresserad utav men det passar bra efter led med rappt svar.

Skillnaden mellan en 440 och 600 effekt mässigt är inte heller allt för stor, endast ett par hk så du kan gott låta 440 drevningen vara kvar.

Ang pipa så får du givetvis mer effekt av en pipa avstämmd för motorn än att ha felaktig monterad, dock ska det funka hyfast bra med 440 pipa på Liberty 600 motorn så känner du att du inte behöver mer effekt så låt den sitta kvar, du vinner nog inte allt för myket på en org 600 pipa, släng istället i en SLP el liknande.

Och jag som är nybörjare frågar då, vad innebär SLP? Det är en tillverkare, right?
Hade inte tänkt lägga ner några större pengar på skotern just nu så pipan får nog sitta kvar. Vad jag förstått så kostar ny pipa och slutburk rätt mycket pengar ändå. Den är bänkad som den är nu och då fick man ut 103-105hk, och det räcker gott och väl för mig..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag passar på att fråga dig då jag håller på med 440-700 .

Hur går skotern med 440 drevning, toppfart osv?

Har inte kört min ännu, så jag tänkte om jag måste köpa drevning direkt eller kan åka med 440-drevningen.
Jag har faktiskt inte testat än, väntar på första snön :)
 
R

Robin

SLP är ett företag som tillvekar eftermarknads delar till bla snöskotrar, ex pipor, burk, skidor mm.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Kan motorn/variatorn på något sätt ta skada av att det sitter en vikt som väger 3 gram för mycket? Vet konsekvenserna på varvtal och hastighet men tänkte om variatorn kanske tar stryk av att det är nått gram extra?
 
R

Robin

Antar att du har 440ins variator setup på 600 motorn?
Och nej motorn tar inte skada utav det så länge den inte över varvar.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Antar att du har 440ins variator setup på 600 motorn?
Och nej motorn tar inte skada utav det så länge den inte över varvar.
Har testat det men då övervarvade den, så nu sitter det istället lite tyngre vikter, som jag tror är nått gram för tunga. Vet du hur mycket en 600 motor från en XC -99a ska varva? Enligt säljaren ska det gå att optimera den genom att byta ner nått gram på vikterna..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
På papperet ska det väl vara 118 hästar i VES600, så nog tror jag att du med gott samvete kan åka med 440-pipa om den nu ger 105hk i bänk.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jättebra gämförelse där, Not!.. ;)

440 drevningen passar bra på XRen, hade org drevning på 440/800an.
Hur fort den gick efter isen är jag inte intresserad utav men det passar bra efter led med rappt svar.

Skillnaden mellan en 440 och 600 effekt mässigt är inte heller allt för stor, endast ett par hk så du kan gott låta 440 drevningen vara kvar.

Ang pipa så får du givetvis mer effekt av en pipa avstämmd för motorn än att ha felaktig monterad, dock ska det funka hyfast bra med 440 pipa på Liberty 600 motorn så känner du att du inte behöver mer effekt så låt den sitta kvar, du vinner nog inte allt för myket på en org 600 pipa, släng istället i en SLP el liknande.


då måste ja påpeka att de inte är någon vits att sätta pengarna på en Singelpipa. får du tag i en originalpipa som passar billigt , köp den..en singelpipa ger ungefär 5-6 RIKTIGT HK som.. för vad är de 6000kr?
detta tkr inte jag är värt alls... polarn satte en Singelpipa på sin IQ RR och drevade ner den.. jag höll han över en sjö med min IQ 440, tills vi kom upp i högre farter och min sykvarvade och inte gick nå fortare.då kom han förbi först..

så original eller något riktigt (dubbelrör;)
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
då måste ja påpeka att de inte är någon vits att sätta pengarna på en Singelpipa. får du tag i en originalpipa som passar billigt , köp den..en singelpipa ger ungefär 5-6 RIKTIGT HK som.. för vad är de 6000kr?
detta tkr inte jag är värt alls... polarn satte en Singelpipa på sin IQ RR och drevade ner den.. jag höll han över en sjö med min IQ 440, tills vi kom upp i högre farter och min sykvarvade och inte gick nå fortare.då kom han förbi först..

så original eller något riktigt (dubbelrör;)
låg du före han ända tills du kom upp i toppfart(?) men iaf som ex så ger inte SLP pipan något alls på RR'en. Hur mycket hk dom andra ger vet jag dock inte.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Kan motorn/variatorn på något sätt ta skada av att det sitter en vikt som väger 3 gram för mycket? Vet konsekvenserna på varvtal och hastighet men tänkte om variatorn kanske tar stryk av att det är nått gram extra?
Menar du att 1 vikt är tyngre än dom andra eller att alla 3 är 3 gram för tunga?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låg du före han ända tills du kom upp i toppfart(?) men iaf som ex så ger inte SLP pipan något alls på RR'en. Hur mycket hk dom andra ger vet jag dock inte.

ja exakt..såklart tar han mig ju sen då hans skoter har högre toppfart än min..
vad de gäller någon singelpipa så tkr ja inte dem ger mer än ljud..ganska något bättre gassvar.men då äre bättre att lägga Vforce eller Boyesen.. ska man ha effet.dubbelt som gäller:)..