Motor/Variatortrubbel Mxz 700 -00

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Ski-Doo MXZ 700 -00 med 1269mil på mätarn...

Hej!
Var ute och lekte igår förmiddag för att inför ett hopp bara helt plötsligt märka att skotern helt plötsligt inte orkar köra fortare än 60-70.
Stannar för att lyfta på huven och kika vad det är, kikar stiftena som är som de ska. Lyfter sedan på variatorskyddet och får se denna ligga under sekundären:




Jag är inte så fethaj på motorer, men ännu sämre på variatorer då av största anledningen jag aldrig haft problem med dem innan, nu går jag bet.
Jag lyckas inte komma på vad det här är eller vart den ska sitta, det enda jag kan komma på är att den då gissningsvis har suttit på sekundären, varit runt och fläkts upp på någe vis.


Kunde tyvärr inte ta hem den nu, hade den stående uppe i stugan inför helgen och ingen släpvagn med mig upp den här gången, ska hämta hem den nästa helg då det är lättare att hålla på då den står hemma.

Var som sagt ute och lekte när jag körde, 1.5-2mil upp på ett fjäll.
När man står still och ska iväg är det väll ganska normalt, samma tillslagsvarv som innan, runt 4500rpm. Sen börjar problem, den varvar upp mycket mer än den brukar vid den fart man kör upp till 40-50 och sedan blir det om om den skulle heltvärt lägga på högväxel och går skittrögt.
Gick att köra hela vägen hem, men trögt och bensin drog den som bara den.

Tänkte höra om någon här hade någon gissning på vad det kan vara, jag själv kan inte titta så mycket mer innan jag får hem den nästa helg.
Känns som ett måste också att få till den innan sport och påsklov.

Om det inte är något jag eller någon bekant kan få till så blir det till att lämna in...

//Elias
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Sv: Motor/Variatortrubbel

Ser ut att vara glidlagret på den inre skivan på sekundären som ska glida mot ytter kanten på helixen.
Hoppas att jag har förklarat bra.
Iom att den är borta så kantrar den inre skivan mot helixen så fort den börjar växla ut.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Motor/Variatortrubbel

Japp, det var det. Hämtade hem skotern i Onsdags och for på Motorhuset för att köpa ny samt nya glidklackar.

Har plockat lös variatorn, ut med helixen, bytt glidklackar och skulle dit med glidlagret/bussningen. Hade förresten hjälp med det här. När helixen skulle tillbaks så gick det trögt förbi bussningen där då som vi precis satte dit. Monterade ihop allt som det var innan och tillbaks på skotern. Hängde upp bakändan, startade och lät den bli lite varm innan jag satte igång och varvade upp. Det som hände nu var att den växlade ut bak, och verkade fastna längst ut, den gick inte tillbaks alls. Stängde av, tog bort remmen och plockade lös variatorn igen. Jag kan sära och trycka igen skivorna för hand, helixen sitter benhårt fast i innerskivan in vid bussningen och har ingen aning om hur jag ska få ut helixen igen.

Tog och lämnade sekundären hos en bekant nyss som ska göra ett försök att få till det, jag är less...
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Motor/Variatortrubbel

Woho! här igen!
Fick till det förra gången, allt tillbaks och skotern gick som den skulle.
Nu igår flög lagret ut igen, 550:- åt helvete.

Vad är det för fel om det där lagret far? Jag är inte speciellt sugen på att köpa ett nytt som går sönder på en gång igen.