Motor tappar ork kort stund

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Var ute och körde lite för en stund sedan, efter nån kilometer (lössnö och led) saktade jag in en aning, plötsligt vill inte skotern svara på gaspådrag och det känns som om den håller på att dö. Jag saktar in, vänder och ger gas igen och plötsligt beter den sig normalt igen. Går perfekt i övrigt. Anledningen till att jag frågar är att det hänt ett par ggr nu. Okunnig som jag är så är det bättre att fråga er som vet vad det kan röra sig om.
Idéer?

Skotern är en -97 Yamaha Vmax XTC 600 med ca 700 mil på mätaren.

Tack på förhand
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
låter som att den kvävs, vill den tappa orken i lössnön?? isåfall kan det vara så att d kmmer in snö i avgasröret så att den inte kan andas.
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
KimAlexander skrev:
låter som att den kvävs, vill den tappa orken i lössnön?? isåfall kan det vara så att d kmmer in snö i avgasröret så att den inte kan andas.
Nej de två ggr den tappat orken har varit efter led. I lössnön har den gått finfint.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har variatorerna varit renoverade någon gång?
Bussningar börjar kanske vara slut så att den får problem med växlingen?

Om du åker snabbt och sen släpper på gasen så kanske primären fastnar i utväxlat läge
Brukar kännas som skotern dör vid gaspådrag när det inträffar.

Sen när du i princip stannat så kan ju primären ha återgått till ursprungsläget!!
Och är då genast med på noterna igen.


JAG ÄR INGEN EXPERT/bara tips & förslagsgivare
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Ok, bra tips!
Lagrerna i variatorerna är bytta för inte så länge sedan.
Någon annan renoverng tror jag inte gjorts.


fusionären skrev:
Har variatorerna varit renoverade någon gång?
Bussningar börjar kanske vara slut så att den får problem med växlingen?

Om du åker snabbt och sen släpper på gasen så kanske primären fastnar i utväxlat läge
Brukar kännas som skotern dör vid gaspådrag när det inträffar.

Sen när du i princip stannat så kan ju primären ha återgått till ursprungsläget!!
Och är då genast med på noterna igen.


JAG ÄR INGEN EXPERT/bara tips & förslagsgivare