Motor tappar effekt med Blue Marble olja!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Som en bieffekt av en oljerekomendation i tråden "etanolkonvertering" vill jag nämna följande:

I en test utförd av www.dynotechresearch.com visade det sig att allt inte är som tillverkarna säger i sin marknadsföring. (förvånad??:eek:)
Blue marble lär påstå att effelten ÖKAR, vilket visade sig vara tvärt om.

Testet utfördes sida vid sida, Blue Marble och Polaris olja.
(jag skulle kunna kopiera in 3 sidor upphovsrättskyttad text,
men naturligvis gör jag inte det)

Vid höga varvtal förlorade motorn 1,5-2 hk med Blue Marble oljan.
Ett bra test med lika förutsättningar spräckte ännu en gång marknadsförarnas "sanningar".
(Jag är medlem och har läst testet.)


//
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det finns lite att diskutera kring denna bromsning, faktiskt.

Samma förhållanden... Mjaa. Det var en vecka mellan bromsningarna och han körde den ju under den veckan (för att få in Blue Marble i systemet på ett riktigt sätt).
Detta KAN ju ha orsakat någon sorts nedsättning i motorns funktion.


Och ser man till siffrorna så kan man ju tjura i hur mkt den diffande BSFCn på 0.026 ska göra 1.5 hp sämre ifrån sig.



Men om man ska dra någon sorts slutsats så kan ju BM inte ljuga med ett påstående om att det blir mer pulver med deras olja.
Enda förklaringen jag ser spontant är att de "vågar" köra en snålare oljainblandning med BM och får då någon häst eller två på det.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Om nu trovärdigheten skulle fram så kunde du ju enkelt länka till de tester som visar att oljan ibland också vinner ett par häst istället för att bara visa ett enskilt...

Jag tycker fortfarande att sådana tester som du hänvisar till inte duger något till och är nästan helt ointressanta. Varken de tester du eller jag hänvisar till är utförda på sådant vetenskapligt sätt att dom i mina ögon är speciellt trovärdiga.

Att sen Mike Decker skulle vara en icke trovärdig person tycker jag låter som ren okunnighet, han skriver för många av dom amerikanska skotertidningarna och är en väl ansedd, tekniskt kunnig person som har stor repekt bland skoterfolket i USA.

American snowmobiler har för övrigt också testat oljan, med gott resultat http://www.bluemarbleoil.com/Downloads/Articles/AMSNOW Nov-03.pdf Det finns en massa andra sk. tester att hänvisa till som alla visar på samma possitiva resultat, det är bara att söka lite för den som är intresserad.

Precis som Camata redan påpekat så kan man om man läser Dynotech´s test också undra lite hur detta är gjort och ifrågasätta trovärdigheten.

Att tvärsäkert visa på ett enskilt test och tro att sanningen ligger där är nog att göra det lite för enkelt för sig därför länkar jag till andra så kallade test där man faktiskt är mycket nöjd med oljan. I slutändan är det upp till var och en att bedömma vad som är bra.
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Enda förklaringen jag ser spontant är att de "vågar" köra en snålare oljainblandning med BM och får då någon häst eller två på det.
Det finns otaliga bromsningar med en snål oljeinblandning i 2T motorer som gång på gång bevisar att låg oljeinblandning INTE ökar motorns effekt !!


Sedan så skulle jag vilja påminna om att BlueMarble oljan var i riktigt kraftigt blåsväder borta i nordamerika för ett par säsonger sedan då flera kända racestall och trimmar gurus direkt gick ut och varnade för BlueMarble oljan som ansågs vara en stor orsak till haverier osv osv.




.
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jamen det var då ett evigt skitsnackande, en snabb sökning på ex. Dootalk hittar man 99% nöjda användare. Ingenstans finns att läsa om någon general varning för Bluemarbleoil.
En länk till ovanstående påstående skulle vara önskvärt 2stroke....

Hittade även denna så kallade test http://www.dynotechresearch.com/blog/archives.asp?chosenMonth=10&chosenYear=2004#57
där man vinner 2hp med BMO sen gjorde man om testet och tappade lika mycket, enormt vetenskapligt eller hur och ungefär lika trovärdigt båda testerna.

Varför skotte väljer att komma med dessa breaking news 4 år senare är då för mig en gåta, allt detta är känt sen tidigare och inget av nyhetsvärde.

Hade inte tänkt kommentera detta mer men blev väldigt nyfiken på vad 2stroke menar med sitt inlägg och vill gärna ha mer info än ett simpelt påstående från en anonym figur på ett forum.

Vad exakt är det vi dödliga ska dra för slutsatser....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Att man inte bryr sig om man tappar 1-2hp. Du märker ALDRIG att du tappar eller vinner 1-2hp bara för att du kör med viss olja.
Smörjer den som den ska och inte ryker eller luktar så är det ju bra. Du märker för det inte att du tappar 1-2hp.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ingen rök utan eld....

En länk till ovanstående påstående skulle vara önskvärt 2stroke....
Hade inte tänkt kommentera detta mer men blev väldigt nyfiken på vad 2stroke menar med sitt inlägg och vill gärna ha mer info än ett simpelt påstående från en anonym figur på ett forum.
Tyvär tyvärr......
någon/några länkar till ovanstående har jag inte, utan jag drar mig bara själv till minnes att på otaliga Forum på andra sidan pölen för ett par säsonger sedan så var det en väldans liv/ståhej angående BlueMarble oljan och att det fanns gott om folk som hade stora problem .

Själv kör jag inte på den oljan.
Och det är en ganska så meningslös diskussion att diskutera vilken 2T olja som är bäst si eller så osv osv....
Detta då ett mynt alltid har två sidor ! :hmmmm:

BTW :
Anonym figur på ett forum...
är jag nog inte för de som vet vem jag är !
och det är ganska många :D :D


// Over and out !
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Så då var det bara ännu ett av alla meningslösa tyckanden och fullständigt meningslös information som man kan hitta här. Synd bara att det kom från dig 2stroke.

Tycker att både du, 2stroke, och skotte har riktigt vettiga inlägg här som är läsvärda och som dessutom emellanåt kan vara till nytta för många här. Dom här inläggen tycker inte jag hör dit, och som dom flesta nog helst vill vara utan.

Varför inte bara då låta detta vara kanske någon tycker, men eftersom jag väl känner en av dom som tar in BMO till sverige och själv kör på den (Jag råkar dessutom anse att det är en av de bästa oljor jag använt) och dom vill ju naturligtvis försöka att få detta till affärside som ev utvecklas mer allt eftersom.

Att då helt anonymt på skoterforum då gå ut med en allmän varning för denna produkt, dessutom enbart baserat på vad man enskild person tycker, är att slå undan benen på dom som försöker något nytt.

Jag har dessutom tidigare arbetat innom bensin/olje branchen och därigenom fått åtminstone lite kunskap om dessa produkter, de flesta inlägg jag gör här är knutna till detta ämne och då ämnet är fullt av myter och egna "sanningar" som oftast inte har med verkligheten att göra tycker jag att det kan vara upplysande med korrekt information.
Dock kan jag inte på långa vägar allt och det är av detta syfte jag vill ha fakta baserade länkar om vad man påstår här för då har ju jag en möjlighet att lära mig nåt nytt.

Hela denna tråden, är tycker jag, rätt meningslös. Den tillför inget nytt och trådskaparen verkar enbart vilja svartmåla en enligt mig (och många andra) utmärkt produkt som har många fördelar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.