motor ras polaris iq

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Hejsan för en vecka sedan så började min iq låta mysko någonstans kring motorn som att det tog i någonstans, det vanliga klonkande ljudet haha. Jag stannade och funderade. Efter ett tag så drog jag igång den, lät likadant. jag gasade lite lätt och oljudet försvann.
Märkte inget särskillt då jag körde den. Den gick lite orent,men det hade den gjort hela dagen pga. att den fick för mycket soppa för att det var varmt ute. Jag i allafall fortsatte köra.

Kommer hem senare på dagen och tänkte bestycka om den och då i samma veva plockade jag lös avgasportarna för att rengöra dom. Då ser jag att en bit av avgasporten är borta. Jag tänke "vad i helvetet?" sen tog jag en lampa och kollade in genom hålet där avgasporten ska in, så ser jag att kolven ser fruktansvärt dålig ut. Plockade lös topp å cylindrar och den har total rasat på vänster cylindern, spikat topplockt,kolven åt helvete, ätit av av gasporten och skuren cylinder.

Är detta ett vanligt fenomen? Den gick inte särskillt konstigt förutom i slutet, men jag trodde det bara var bestyckningen. Nåja hur som helst så har jag då fått nya grejer och ska stoppa ihop den i helgen. Men att avgasporten tar i kolven har jag då aldrig hört talas om, men den kanske bara har spruckit av sig själv och glidit ner i loppet för det låter otroligt att avgasporten skall kunna ta i kolven? Men vad vet jag.

EDIT; kan till lägga att det är en Polaris IQ 440 -05 fast med en 06as iq 440 motor.
tacksam för svar

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
avgasportarna är från en 06 eller 05a, det var ägarn innan som böt motor i den så han kanske har kvar 05ans portar, har ingen koll om det är rostfria på dem eller inte, men då dem har gått av på forna modeller, tex prox2 800 och liknande så tar man ju nästan för givet att det sitter rostfria på ? inte säker men. någon som vet?

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
okej, men jag undrar hur dom kan ha gått av, kan dom ha tagit i kolven? tänk om fenomenet händer igen? det hade inte varit trevligt. har dock ny cylinder å ny avgasport nu. det är längst ner på en kant av porten som gick av. kan kanske ta bild på det i helgen.